2009.01.29. 03:29
Egyre durvábbak
<b>Megyei körkép</b> - A tanintézményekben meglévő viszonyok hűen tükrözik a társadalmi változásokat. A diákok nemcsak öntudatosabbak, de ezzel együtt öntörvényűbbek és nehezebben kezelhetők is lettek.
Néhány napja került nyilvánosságra, hogy egy szegedi általános iskolában társai egy kilencéves kislánnyal szemben követtek el a gyanú szerint nemi erőszakot. Ilyen kirívó esetre a megye tanintézményeiben még nem volt példa, ám elmondható, hogy az iskolába járók egyre durvábban beszélnek egymással és tanáraikkal, a konfliktushelyzeteiket képtelenek kezelni, agresszívak.
Problémát jelent az igazolatlan hiányzások elszaporodása, az egymás közti üzletelések és az ezekből fakadó nézeteltérések. A nemi érés folyamata is felgyorsult, a 14-15 éves lányok körében már kellemetlen, ha valakinek nincs barátja, a középiskolásoknál az összeköltözés is előfordul.
Nem ritka, hogy maguk a szülők kérnek segítséget a pedagógusoktól, a devianciák kezelésére azonban az iskoláknak nincs megfelelő eszközük, a büntetési szisztéma az intőtől az igazgatói rovóig nem visszatartó erő.
Gond van a tanárok felkészültségével is: a tanárképzőkben a tárgyi tudás elsajá- títása mellett még mindig eltörpülnek a pedagógiai ismeretek és továbbra sincs alkalmassági vizsga.
Az iskolákban ugyan vannak ifjúságvédelmi felelősök, és nagy átlagban, a középiskolai tanulók félévente egyszer, osztályfőnöki óra keretében hallhatnak, mondjuk a drogfogyasztásról, a bűnmegelőzésről - ám mindez kevés.
- A normákat megszegő viselkedés mögött szinte mindig valamilyen körbehatárolható családi probléma áll vagy éppen valamelyik tanintézmény vétett hibát. Meg-győződésem, hogy személyre szabottan lehet csak kezelni a problémás diákokat, mindenkire más és más hat.
Egy deviáns gyereknek, ha adok egy igazgatói intőt, legfeljebb megvonja a vállát, nem történik semmi, ezért a hagyományos büntetések helyett mást kell kitalálni - magyarázza Szalay Tibor, a Széchényi Ferenc Kertészeti Szakközépiskola és Kollégium igazgatója.
Mint mondja, a szegedihez hasonló erőszakosságra még nem volt példa az iskolában, sőt a megyében sem hallott hasonlóról, de kár lenne tagadni: egyre többször meggyűlik a bajuk a diákokkal.
- Szinte minden osztályban akad egy-két problémás tanuló, évente négy-öt fegyelmi eljárást indítanak diákokkal szemben. A fegyelmi eljárás következménye nem igazán visszatartó erő, de a procedúra többnyire azért hat a diákokra.
Ha ez sem segít, az a legjobb, ha megállapodunk a szülőkkel, vigyék másik intézménybe a gyereküket - jegyzi meg az igazgató.
Gondot okoznak az igazolatlan hiányzások, a dohányzás, nem ritka, hogy a tanulók már erősen nikotinfüggők, és előfordulnak egymás közti verekedések. Az, hogy a középiskolások párkapcsolatban vannak, aminek látványosan jelét is mutatják, szinte már természetes.
Arra ugyancsak van példa, hogy a szülők tőlünk kérnek segítséget, legutóbb éppen egy ilyen összeköltözés miatt kerestek meg - mondja az intézmény vezetője.
A megyei fenntartású iskolába közel ötszáz, 15-24 év közötti tanuló jár, ennek csaknem harmada kollégista. Ide a szakiskolába kerülnek azok a diákok is, akiket más tanintézmények nem vesznek fel, de a törvény rögzítette tankötelezettség miatt muszáj iskolába járniuk.
Köztük rendre akad olyan, akinek a magatartásával gondok vannak. Az iskolába már két éve heti rendszerességgel pszichológus jár, mint az igazgató megjegyzi, a diákok meglepően sokan keresik fel.
- A deviáns magatartás mögött többnyire valamilyen trauma áll, de egyre gyak- rabban találkozunk idegileg gyenge gyerekekkel is. Az alkoholfogyasztással szintén foglalkozni kell. Az iskola szomszédságában van egy vendéglátóhely, ahol ráadásul játékgép is üzemel.
Megfordultak ott gyakran a tanulóink. Inkább vettünk egy biliárdasztalt, ha már annyira játszani akarnak, tegyék azt az iskolában - vélekedik Szalay Tibor, aki elismerte, a tanintézmények és a pedagógusok nehezen alkalmazkodnak a jelenkori viszonyokhoz, volna mit csiszolni a pedagógiai felkészültségükön.
A füredi középiskolában egyébként minden évben felmérik a szociális vagy anyagi helyzetüknél fogva veszélyeztetett tanulókat, kapcsolatban vannak a rendőrséggel, az iskola ifjúságvédelmi felelőse révén a gyámhivatallal és más diákjóléti intézményekkel.