Expedíció

2024.09.07. 07:00

Fa Nándor és Gál József ma is a vízen él igazán

Az első magyarokként vitorlázták körbe a Földet kétéves útjukon, de máig nem tudtak elszakadni a tengertől és a szeretett Balatontól. Fa Nándor és Gál József életébe nyerhettünk bepillantást.

Tóth B. Zsuzsa

Fa Nándor és Gál József neve akkor vált igazán ismertté, amikor több mint két éven át tartó útjukon körbehajózták a Földet az általuk átépített, felkészített Balaton-31 típusú vitorlás, a Szent Jupát fedélzetén. 

Fa Nándor és Gál József 
Fotó: Nagy Lajos/Napló

Újra és újra körbevitorlázták még a Földet

Gál József azt követően hat éven át tartó útja során újra körbevitorlázta a Földet, akkor már családjával. Máig aktív hajós, az Adrián hajóvezetést oktat, Zadar környékén akár össze is futhatunk vele, hiszen sok magyar köszönti ott is. Azonban arra ne számítsunk, hogy egy hajós kirándulás során ő lesz a kapitányunk. 

A két vitorlázóval Révfülöpön beszélgettünk, mielőtt éppen újra vízre tették a kikötőben a felújításra váró Szent Jupátot. Mint Gál József elmondta lapunknak, hétköznapi tevékenységeket folytat. – Hajóvezetőket tanítok az Adrián, tengeri vitorlástúrákat, -tréningeket szervezek. Székesfehérváron élek, és nagyon szeretem a Balatont. A Szent Jupátot itt tettük vízre annak idején, közel negyven évvel ezelőtt. Én azóta is a tengerrel foglalkozom, az első földkerülést követte egy második. A családommal hat év alatt kerültük meg a Földet expedíciós céllal az Equator hajóval. Azóta különféle tengeri utakat teljesítettem, óceánátkeléseket, földközi-tengeri utakat. Máig hajózom – vallotta a sportember. 

Visszaemlékezve a Szent Jupát indulására, arról beszélt, hogy azt a szlovéniai Portorozs kikötőjében tették vízre, majd egy próbaút után Triesztből indultak Fa Nándorral.

–    Most egy kicsit lejjebb, Zadar környékén dolgozom, a várossal szemben, egy szigeten az Equator hajó testvérével. Ugyanis abból kettőt építettem. Oktatok és hajózom. A hajózási pályafutásom ahhoz a vitorlázáshoz kötődik, amely nagyon sok embernek a szabad vitorlázást jelenti, ezt oktatom – mondta munkájáról Gál József. Beszélt arról is, hogy a Föld körüli utat követően a családdal már nem szállt vízre nagy utakra. Volt ugyan néhány magyar család, akik őket követve megtették az utat, azonban mindig az elsők kapják a legnagyobb hírverést. A gyermeke mostanra felnőtt, nem követi édesapja példáját, viszont Gál József örömmel tart előadásokat kisiskolásoknak. 

Fa Nándor – felidézve a Szent Jupát útját – a kezdetekről is beszélt. – 1979-80-ban merült fel az ötlet, hogy építsünk egy hajót és vitorlázzuk körbe a Földet. Sir Francis Chichester földkerülésről szóló könyvét olvasva kaptam az ihletet, a kötetet odaadtam Jóskának, hogy olvassa el. Elolvasta és benne volt. Attól kezdve csak azon járt az eszem, hogy miként valósítjuk meg az utat. Elő kellett teremteni az anyagi hátteret is, például sárgaréz csavarokat kellett szerezni a bútorzathoz. Beültünk a Ladába és kimentünk Berlinbe csavart venni. Ott azt mondta a boltos, hogy van 3200 darab, amennyi nekünk kell, de egyszerre csak tízet adhat. Egész délután ki-be jártunk a boltba ketten, mire tízesével megvettük a 3200 csavart. Rozsdamentes csavarokért pedig Münchenig kellett mennünk két év múlva – emlékezett Fa Nándor. Nagyjából öt év alatt készült el a hajó, amit először a Balatonon tettek vízre, majd az Adrián. Fa Nándor azóta is szívdobogást kap, ha a Szent Jupát útjára gondol.  

Ma is megdobogtatják a szívüket az emlékek


–    Nagy dolog volt és ma is annak érzem, most is megdobogtatja a szívem. Ha Józsival összefutunk, beszélgetünk, a megélt valóság utóélete van a lelkünkben. Mély volt az elhatározásunk, egyetlen pillanatban sem bántuk meg vagy adtuk volna fel, de nem is volt rá okunk. Nem fordult meg a fejemben sosem, hogy létezhet más, mint hogy menjünk. Élveztük az egészet a nyűgjeivel együtt. Tudtuk előre, hogy küzdelem lesz, de vállaltuk. Én mindig a pillanatnak éltem, amikor felborultunk a hajóval, akkor is. Amikor az árbóc lefelé nézett, az volt a csúcs, de szintén emlékezetes volt a másik borulás, amikor az asztalt tartó oszlopot elgörbítettem a combommal. Akkor több mint fél évet kellett várni az út folytatására, de nem a lábam, hanem az időjárás miatt – idézte az út legnehezebb pillanatait a vitorlázó, aki az első magyarként egyedül is megkerülte hajójával a Földet. Ötször vitorlázta körbe a bolygót.  

Visszavonulása után vállalkozásával, úszó pontonrendszerből álló kikötők tervezésével és kivitelezésével foglalkozott. Ma igyekszik átadni tudását és tapasztalatát a Vendée Globe-ra készülő Weöres Szabolcsnak, aki a 608 tengeri mérföldes, 1126 kilométeres 50. Rolex Fastnet versenyen szeretne mentora nyomdokaiba lépni. Második magyarként indul a világ legnehezebbnek tartott versenyén novemberben.

–    Szabolcs keményen küzd, becsületes helytállást várok tőle. A finanszírozással vannak gondjai, a hajója viszont készen van, iszonyú sokat dolgoztak rajta, hogy ha nem is versenyképes, de teljesítményképes legyen. Szabi rendkívül jó vitorlázó, de ezzel a hajóval nem lehet az első 15-be bekerülni. A mai világban, ahol mindenki szárnyal, egy hagyományos hajóval arra nincs lehetőség. De egy kemény pálya teljesítésére alkalmas ő és a hajó is. Arra számítok, hogy száz nap körüli becsületes teljesítménnyel ér vissza, és megünnepeljük őt. Megérdemli – mondta a mentor. 

Fa Nándor közben egy nyolcméteres balatoni hajót is megépített. – Ő a Spiritus, amely egy nagyon más világ. Egyelőre Balatonaligán áll. Nem tudom, hogy mennyire felel meg a várakozásomnak, mert az uszonya még nincs meg, azt télen készítem el. De mint hajó, az élmezőnyben szerepel így, uszony nélkül, natúrban is. Az uszonnyal majd szárnyalni fog, azonban már most is stabil, békés, könnyű, gyors és nagyon jó szándékú. Csopakról indulok vele szeptember 28-án a szóló Balaton-kerülő nagydíjon – árulta el legközelebbi tervét Fa Nándor.  

 
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!