2009.02.03. 03:29
Ölben vitt autó - Liszi László harmadszor teljesítette a Dakart
<b>Veszprém</b> - A rajt előtt az ötvenedik helyre szeretett volna beérni, ötvenkettedik lett belőle. Mégis tökéletesen elégedett, hiszen csodák ebben a sportágban sincsenek.
Eddig hatszor ült autóba a világ egyik leghíresebb őrületén. Ötször négykerekűt vezetett, egyszer kamiont. Végigmenni a Dakaron, ez sok sportember álma. Neki már háromszor sikerült.
A tereprali szakág csúcsrendezvényének helyszíne eddig Afrika volt, ám az idén biztonsági okokból Dél-Amerikában, ezen belül Argentínában és Chilében jelölték ki a szervezők az útvonalat.
- Iszonyú volt a forróság - kezdte az élménybeszámolót Liszi László. - Technika és ember számára ez jelentette a legnagyobb kihívást. Meg persze a terep nehézsége. Ugyanakkor állandóan érezhető volt, hogy civilizált területen menetelünk, ami biztonságérzetet adott.
- Ennek némileg ellentmond, hogy meghalt egy motoros.
- Az első öt napon az au-tós indulók fele elfogyott , vagyis kiesett. A szervezők később is ragaszkodtak a kijelölt utakhoz, ám azt a gondok miatt folyamatosan csökkentették.
Egyre gyakrabban fordult elő ugyanis, hogy még az előző napi adagot próbálta leküzdeni valaki, miközben már a másnapi versenyt kellett elrajtoltatni. A biztonságos lebonyolításra nem volt elegendő technikája a házigazdáknak.
- Pedig a szabályzat előírja, hogy negyedóra alatt a vészhívás helyszínén kell lenni.
- Ez így igaz, ám éppen az említett motoros esetében nem tudták tartani ezt az időt. Éppen ezért történtek később a futamleintések, ám a szabály nincs kidolgozva az ilyen esetekre. Ebből adódtak a bonyodalmak.
- Amit tovább élezett a magyar viszály.
- Szép kis történet az egész. Palikék bennragadtak a homokban, a kamionjuk kihúzta őket, ám ezután a hivatalos döntés alapján már nem mehetett tovább a mezőny. A szervezők ad hoc osztogatták az enyhe büntetéseket, ami sokaknak nem tetszett.
Végül Szalayék álltak a kezdeményezés élére, ami ezt nehezményezte. A következmény ismert: Palikék minden idők legjobb magyar szereplését elbukva, vagyis a tizenkettedik helyről lecsúszva zártak a huszonegyedik pozícióban.
Véleményem szerint a büntetés jogos, de annak mértékén lehet vitatkozni. Az viszont biztos: hiba volt, hogy Szalayék vezették a reklamáló csapatot. Általános következtetés: a pénz eltorzítja az emberek lelkét.
- Korábban említette: azért rajtol a Dakaron, hogy utána itthon minden apróságnak jobban tudjon örülni. Dél-Amerikában viszont nem voltak annyira kegyetlenek a viszonyok.
- Az tény, hogy a lelki teher, a mi lesz velünk, ha el-akadunk nem nyomott, ám ettől még kőkemény körülmények között mentünk. Például nem homokdűnéket kellett leküzdenünk, hanem homokhegyeket, ami kegyetlen nehéz feladat volt. Ehhez jött a hőmérséklet és minden egyéb akadályozó tényező.
Egyetlen példa: a tíznél is többször győztes Mitsubishi csapat négy autójából egy ért célba, az is a tizedik helyen.
- Mindezek ellenére, ha jól értem, Dél-Amerika a nyerő terep.
- Jobban éreztem magam, de az afrikai hangulat egészen más. Ez olyan volt, mint egy hosszú világbajnoki futam, ahol a menő pilóták a célba érés után eltűnnek luxusszállodáikban. A korábbi versenyeken csaknem mindenki együtt maradt a táborban, nagyobb volt az összetartás.
- Éppen az összetartással kapcsolatban hallgat el szerényen egy történetet.
- A Volkswagen egyik pilótája, Depping elakadt, és sokan elszáguldottak mellette. Akkor és ott kellett dönteni: nyomod a gázt vagy megállsz. Mi segítettünk, kivontattuk. Természetesen roppant hálásak voltak.
- Három helyszínt emlegetnek a jövő évi versennyel kapcsolatban.
- Majdnem biztos vagyok benne, hogy visszatérünk Argentínába és Chilébe. A rajtceremónia egyébként felejthetetlen volt Buenos Airesben, ahol szinte ölben vitték az autót és közel egymillióan álltak az útvonal mellett. Csodálatos emlék ez, nem bánnám, ha újra átélhetném.