Lóerő

2013.02.21. 10:59

Életmentő légzsák

Egy közúti balesetnél a légzsák csökkentheti a sérülések mértékét, növeli a járműben ülők túlélési esélyeit.

Szijártó János

Napjainkban nehezen képzelhető el új autó legalább egy vezető oldali légzsák nélkül, bár szerencsére működés közben a többség soha nem találkozik vele. Jobbára inkább néhány típushiba kapcsán kényszerül a témával foglalkozni az autós. Pál Krisztián tapolcai szerviztulajdonos szerint komolyan kell venni a műszerfalon kivillanó figyelmeztetést, hiszen adott esetben az életünk lehet a tét. - Sok esetben csupán csatlakozási probléma okozza a hibajezést, de ezt csak szakember tudja teljes biztonsággal megállapítani - tette hozzá.

 

Pál Krisztián szerint elhanyagolhatóan kicsi az esélye annak, hogy egy erősebb fékezéstől működésbe lépjen a légzsák (Fotó: Szijártó János)

Előfordul, hogy a vezetőülés előre-hátra mozgatása az alatta húzódó a vezetéket is megfeszíti, és ilyenkor sérülhet a zsinór, vagy a csatlakozó. Ez a hiba viszonylag gyorsan és kis költséggel javítható. De ha a légzsákrendszert kell javítani, cserélni, az már komolyabb anyagi áldozattal jár. A szervizköltség a légzsák kirobbanása, működésbe lépése után egy középkategóriás gépjármű esetében milliós tétek is lehet. A légzsákok cseréje mellett a műszerfal is javításra szorul, de a megolvadt csatlakozók helyett is újakat szükséges beépíteni.

Természetesen amennyiben az autó egyéb szempontból még használható a baleset után. Maga a berendezés egy különlegesen összehajtott műanyag alapú zsákból, érzékelőből és a légzsákot felfújó rendszerből tevődik össze. A korábbi konstrukciókban még csak az autók kormánykerék-párnájában volt légzsák, de később már a jobb oldali első ülés műszerfalába is beépítették. A fejlesztők a frontális ütközéseken túl az oldalról kapott ütéseket is tompítani kívánták, így az utóbbi években az ülésekbe, ajtókba beépített oldallégzsákok, valamint a függönylégzsákok kialakítására is nagy hangsúlyt fektettek.

 

A függönylégzsákról tudni kell, hogy egyformán védi az első és a hátsó utasokat is, sőt ha a jármű felborul, a sorozatos ütközések esetén is optimális védelmet biztosít. Véd a szilánkoktól és nem csak a fejet óvja, hanem a vállat, mellkast is, azaz remekül egészíti ki az oldallégzsák funkcióját. Pál Krisztián elmondta, hogy a légzsák felfújásáért felelős érzékelők, akkor lépnek működésbe, ha a rendszer egy adott időtartamon keresztül olyan lassulási értékeket mér, amelyek a megadott paramétereket túllépik. Ha az értékek a rendszerbe betáplált küszöbértékek alatt maradnak, a légzsák nem fújódik fel. A szakember szerint elhanyagolhatóan kicsi az esélye annak, hogy egy erősebb fékezéstől működésbe lépjen a berendezés.

 

Azt is megtudtuk, hogy a légzsákok nyílásának sorrendje mindig az adott szituációtól függ, de az elsők mindig egyszerre nyílnak ki. A légzsák a speciális töltettel ellátott patronnak köszönhetően gyakorlatilag kirobban a kormányból vagy a műszerfalból, és pillanatokkal később már le is enged, hogy utat engedjen a már lelassított testrésznek. A modern biztonsági övek övfeszítője együttműködik a légzsákrendszerrel, így az utasok hamarabb lassulnak ütközéskor, és a test terhelése is egyenletesebben oszlik el. Töréstesztek alapján a függönylégzsák több mint nyolcvan százalékkal csökkenti a fejsérülések kockázatát. Ma már sok típusban található légzsák a műszerfal alatt is, a térd és medencecsont védelme érdekében.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!