Lóerő

2011.08.12. 09:18

Légzsák: Életet menthet, ha jó

Veszprém - A légzsák jelentős mértékben növeli a járműben ülők túlélési esélyeit, illetve csökkenti a sérülések mértékét. A nyolcvanas években berobbanó fejlesztés már nem számít különlegességnek, napjainkban nehezen képzelhető el új autó legalább vezetőoldali légzsák nélkül. Számos országban ez a passzív védelmi rendszer kötelező tartozéka.

Szijártó János

A légzsákrendszerrel kapcsolatban Tomcsányi Tamás tapolcai szervizvezető elmondta, hogy a leggyakraban előforduló jelenséget, a műszerfalon lévő légzsákkijelző felvillanását többnyire nem maga a berendezés okozza, hanem a vezeték vagy a csatlakozó hibája. Ezzel sokan találkozhattak már, hiszen a vezetőülés előre-hátra mozgatása az alatta húzódó  vezetéket is megfeszítheti, és ilyenkor sérülhet a zsinór vagy a csatlakozó. Ez a hiba viszonylag gyorsan és kis költséggel javítható. Ha légzsákot kell javítani, cserélni, az már természetesen komolyabb anyagi áldozattal jár.

De miből is áll maga a berendezés? Amint azt megtudtuk, egy különlegesen összehajtott műanyag alapú zsákból, egy érzékelőből és a légzsákot felfújó rendszerből tevődik össze a fontos biztonsági tartozék. A korábbi konstrukciókban még csak az autók kormánykerékpárnájában volt légzsák, de később már az "anyósülés" műszerfalába is beépítették.

A fejlesztők azonban a frontális ütközéseken túl szerették volna az oldalról kapott ütéseket is tompítani, így az utóbbi években az ülésekbe, ajtókba beépített oldallégzsákok kialakítására is igen  nagy hangsúlyt fektettek.

A légzsák felfújásáért felelős érzékelők akkor lépnek működésbe, ha a rendszer egy adott időtartamon keresztül olyan gyorsulási vagy lassulási értékeket mér, amelyek a megadott paramétereket túllépik. Ha a gyorsulási vagy lassulási értékek a rendszerbe betáplált küszöbértékek alatt maradnak, a légzsák nem fújódik fel.

Tomcsányi Tamás szerint elhanyagolhatóan kicsi, szinte nulla az esélye annak, hogy egy erősebb fékezéstől működésbe lépjen a berendezés. A légzsák a speciális töltettel ellátott patronnak köszönhetően kirobban a kormányból vagy a műszerfalból, és pillanatokkal később már le is enged, hogy utat engedjen a csapódó, de jelentősen lelassított testrésznek.

A modern biztonsági övek úgynevezett övfeszítővel vannak ellátva, amelyek együtt működnek a légzsákrendszerrel. Mivel ezáltal az öv így szorosabban simul a testre, a jármű utasai hamarabb lassulnak a járművel együtt, és a testre nehezedő nyomás egyenletesebben oszlik el. Ütközés során viszont ez a rész is cserére szorul, a működésbe lépett többi alkatrésszel együtt. A szervizköltség egy kormányoldali légzsák kirobbanása után egy középkategóriás autó esetében 250-300 ezer forintnál kezdődik. 

Napjainkban már az oldal- és függönylégzsák sok autóban megtalálható. Van olyan autótípus, ahol az ülésekbe építették a kioldószerkezetet és a légzsákot, míg máshol az ajtóban helyezte el azt a gyártó. A függönylégzsákról nem árt tudni, hogy egyformán védi az első és a hátsó utasokat is, sőt, ha a jármű felborul, a sorozatos ütközések esetén is optimális védelmet biztosít. Véd a szilánkoktól, és nemcsak a fejet óvja, hanem a vállat, mellkast is, kiegészítve az oldallégzsák szerepét. Töréstesztek bizonyították, hogy a függönylégzsák több mint nyolcvan százalékkal csökkenti a fejsérülések kockázatát. Ezenkívül ma már sok típusban található légzsák a műszerfal alatt, hogy védje a vezető és utasa térdét, medencéjét.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!