Hírek

2013.01.10. 15:27

Lenner Tibor sziklákon, embereken ugrat át motorral

Kőbánya falán, toronymagas sziklákon, farönkökön megy és ugrat át 300 köbcentis, ülés nélküli, speciális motorjával, és több száz métert megy egy keréken. Lenner Tibor, az ország legjobb triál versenyzője, 21 éves, Bazsiban él, és további szárnyalását anyagi nehézségek akadályozzák.

Kovács Erika

Vékony termetű, halk szavú, csendes, senki nem gondolná róla, hogy milyen bátor és vagány. No és családszerető. Napközben Keszthelyre jár iskolába, utána minden ház körüli munkát elvégez, mert édesapja mozgássérült. Édesanyjának is jobb keze, aki a családfőt ápolja otthon.  Amikor hosszan sorakozó érmeiről, kupáiról faggatom, azonnal megnyílik, és szenvedéllyel beszélni kezd: a triál hasonló a golfhoz, aki a legkevesebb hibát véti, az nyer. Egyéni sport, speciális motoron a versenyző végigmanőverezik, és egyensúlyoz az erre a célra kialakított mesterséges, vagy természetes akadálypályán. A cél, hogy végigjusson úgy, hogy a talajjal minél kevesebbet érintkezzen, és minél kevesebb büntetőpontot szerezzen. Nagyon sok múlik a versenyzőn, és persze a motor is, hogy milyen, mennyire komoly építésű. A legfontosabb, hogy a versenyzési technika mennyire kifinomult. Egy trial motor-versenyen legkevesebb 30 akadálynak kell lennie, de ezt nem mindig tudják a szervezők megoldani. Ezért általában készítenek nyolcat, és azon mennek a versenyzők négyszer. Szlovákiában tíz akadály várta, amit háromszor kellett teljesíteni.

- Ránézésre nem is látható talán, hogy milyen nehéz ezeken a versenyekre kialakított pályákon végigmotorozni, különösen azokon, ahol nem épített, hanem természetes akadályok vannak - beszél a nehézségekről Tibor. Mondja, külsőleg lehet, hogy minden egyszerűnek látszik, verseny közben derül ki, hogy a pálya nagyon nehéz és veszélyes. Az sem egyszerű, ha az ember a motoron megáll egy helyben, mert ez komoly egyensúlyozást igényel. Az csak hab a tortán, amikor megmássza az egyre nagyobb és nehezebb, meg veszélyesebb akadályokat. Tanulni, fejlődni mindig kell, csak így lehet haladni előre, hogy egyre jobb versenyző váljon valakiből - tekint előre céltudatosan.

- A trial versenyen négy kategória van - avat be a részletekbe. Kezdő a fehér, utána a haladó kategória a sárga, és a majdnem profi kategória a kék, végül a profi, a legnehezebb kategória a zöld-piros. Utóbbiban adott versenytől függ, hogy melyik színt használják. Ezt a sportot kevesen ismerik itthon - sajnálkozik, de külföldön más a helyzet, ott népszerű, sok a trial versenyző. Tibortól 2007-ben kezdte el ezt a sportot űzni a Bazsiban élő osztrák Roland Georgieff, kétszeres osztrák bajnok hatására. A férfi tehetséges helyi fiatalokat tanított erre a sportra, és mivel Tibor nagyon szereti a motorokat, az autókat, vonzza a benzingőz, ezért jelentkezett. Az osztrák bajnok házi versenyt rendezett, ahol trial motort adott a győztesnek. Ezt Tibor kapta meg. Egyre feljebb és feljebb jutott, nagyon sok edzés és kitartás után került az első osztályba. A Magyar Bajnokságon 2012-ben első lett.  Megvalósult az álmom azzal, hogy ez sikerült. Anyagilag viszont nagyon nehéz lépést tartanom, szükségem lenne támogatókra, nem tudom, ezt az évet is hogyan húzom ki? - mondja őszintén.

Amikor tud, jár fülföldi versenyekre Ausztriába és Szlovákiába is, ahol bemutatókat is tart. Nevét nemzetközi szinten jól ismerik, tehetségét mindenütt elismerik. Célja, hogy kijusson az Európa-bajnokságra, és egyszer a világbajnokságra is, de ehhez rengeteg pénz kellene.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!