Toxikoma – Egók harca

Szabó Győző az ország egyik legismertebb és legfoglalkoztatottabb színésze. Csernus Imre pedig hasonló népszerűségnek örvend, csak éppen ő pszichiáterként vált híressé, elsősorban sajátos stílusa miatt.

Péter Zsombor

Csernus és Győző szócsatái adják a film savát-borsát. Bányai Kelemen Barna és Molnár Áron a filmben

Kettejük útja akkor fonódott össze, amikor Győző drogproblémái miatt bevonult az elvonóra, ahol Csernus doki kezelte. A színész könyvet írt az időszakról, elsősorban a tudatmódosítókkal teli mámoros élményekre fókuszálva. Herendi Gábor filmje csak részben foglalkozik ezzel, sokkal inkább a két főszereplőre helyezi a hangsúlyt.

A történet az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején játszódik, Győző (Molnár Áron) már aktív tévés szereplő, és színházi szerepei is bőven vannak. Felesége, gyereke van, mégsem boldog. A heroinban látja a megoldást, ami kihat karrierjére és magán­életére is. Kezdetben képtelen szembenézni démonaival, de elhatározza, hogy leszokik a szerről, ehhez pedig segítséget is kap, noha nem olyat, amilyet elsőre várna.

A regény elsősorban sztorizgatásokból állt, minimális elvonós részekkel, ellenben az adaptáció kétharmadában a terápiát látjuk. A cselekmény első fele a Trainspotting, a Rekviem egy álomért vonalát követi. Győző folyamatosan lövi magát, hallucinál, teljesen szétcsúszva megy a gyerekért az óvodába vagy lép fel a színházban. Aki látott már néhány drogosfilmet, semmi újjal nem fog találkozni, de tény, hogy a tripek hatásosak és vizuálisan is remekül néznek ki.

A kezelés indulásával stílust is vált a film, s egy újabb klasszikust idéz meg a Száll a kakukk fészkére képében. Ám nem majmolásról van szó, inkább viszonyítási alapról. Herendi csak részben készített drogprevenciós alkotást, a mű savát-borsát Győző és Csernus (Bányai Kelemen Barna) egymásnak feszülései jelentik. Mindketten lázadók, sőt, nyugodtan hívhatjuk őket nárcisztikusnak vagy egoistának.

Csernus és Győző szócsatái adják a film savát-borsát. Bányai Kelemen Barna és Molnár Áron a filmben

Egyikük sem szimpatikus figura, mégis van bennük valami megkapó, ami miatt drukkolunk, hogy egyenesbe jöjjenek. Az összejöveteleknek, közös beszélgetéseknek megvan a maguk hangulata, a parázs viták tele vannak feszültséggel. A recept tehát működik, mégis hiányzik valami ahhoz, hogy igazán nagyot üssön a Toxikoma. Herendi lehetett volna nyersebb, komorabb, szívbemarkolóbb, sok­szor éreztem úgy, mintha egy szépen felmondott házi feladatot néznék, amit kétségtelenül ügyesen betanultak, de a fajsúlyosabb stílus sokat dobhatott volna az összképen. A drogos kalandok kontra kezelés aránya szintén nincs összhangban. Értem, hogy a film két egomániás harcáról szól, de vártam a mélyebb alámerülést a drogpokolba.

A bő kétórás játék­idő hosszabbnak érződik a szükségesnél, amin a repetitív elemek sem segítenek. Aki nem hallott a két főszereplőről, egy korrekt drogdrámát fog látni. Nekünk, magyaroknak azonban megadhatja azt a pluszt, ami a hibái ellenére is emlékezetes élménnyé teszi. Hasonlóképp volt ez A Viszkis esetében, ahol ezt remekül kamatoztatta Antal Nimród, és most Herendi Gábor teszi hasonlóan sikeresen. Persze ehhez kellett két kiváló színész is: Molnár Áron és Bányai Kelemen Barna nemcsak a két híresség papírmasé változata, hanem hús-vér karakterek, tele élettel, érzelemmel. Török-Illyés Orsolya vagy éppen Sodró Eliza is pazar, de Áron és Barna uralja a jeleneteit.

A Toxikoma műfaji filmként is megállja a helyét. Lehetett volna mélyebb, sötétebb a dráma, bevállalósabb a rendezés, de így is elégedettek lehetünk, ugyanis egy vizuálisan megkapó, szuper színészekkel operáló, szórakoztató darab született. Amíg pedig ilyen közönségfilmek látnak napvilágot, addig van remény a hazai mozi számára.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában