Filmkritika

2021.01.25. 11:00

A széttört lelkek filmje

Mundruczó Kornél hazánk egyik legnevesebb és legtehetségesebb művészfilmes beállítottságú rendezője. Első angol nyelvű munkája, a Pieces of a Woman rögtön Oscar-közelbe kerülhet, a végeredményt látva nem véletlenül.

Péter Zsombor

PIECES OF A WOMAN (L to R) Shia LeBeouf as Sean and Vanessa Kirby as Martha

Forrás: Netflix

Fotó: Benjamin Loeb / Netflix

Martha (Vanessa Kirby) terhes, és párjával, Seannal (Shia LaBeouf) eldöntik, hogy a kicsi otthon fog megszületni egy bába segítségével. A dolgok sokáig rendben mennek, ám komplikáció adódik. A következményekkel szembe kell nézni, s mindenki másképp igyekszik feldolgozni a történteket.

Ironikus, hogy Mundruczó és írótársa, Wéber Kata projektje először itthon készült volna el, ám a filmalap nem támogatta a tervet, így a produkcióból nem lett semmi. Szerencsére külföldön sikerült financiális befektetőket találni, akik meglátták a fantáziát az ötletben, s minden akadály elhárult, ami gátolta a mű létrejöttét. Mi több, érkeztek a fesztiválsikerek, sőt Martin Scorsese producerként egyengette a film útját. A forgalmazási jogokat a Netflix vette meg, így végre mi nézők is megbizonyosodhattunk róla, milyen a Pieces of a Woman.

A történet kényes témákat feszeget, számos helyen el lehetne csúszni rajta, illetve sokféle stílusban el lehetett volna mesélni Martha esetét. Akár tárgyalótermi drámaként, politikai nézőpontokat beemelve, de szerencsére erről szó nincs, Mundruczó az egyénekre koncentrál. A bő félórás nyitány egyértelműen a film legerőteljesebb része. A vágás nélküli szülési jelenet őszinte, hiteles és borzasztó intenzív, már-már úgy érezzük, mintha egy hozzátartozónk adna életet egy kisbabának. A valóságos időben történő eseménysorozat megkönnyíti az érzelmi ráhangolódást, sőt, elemi erővel nehezedik ránk. Minden pillanatnak súlya, ereje van, játszi könnyedséggel válunk empatikussá a főhősök iránt.

A prológus mellett az utolsó harmad a leghatásosabb, a köztes szegmensben, bár szintén működik, akadnak apróbb üresjáratok. A Mundruczóra jellemző szimbólumrendszer újfent előkerül, mely sok esetben öncélú művészieskedésnek hathat. Most is találkozunk efféle elemekkel (például almamagok), de sikerült ezeket úgy beépíteni a cselekménybe, hogy minden részlet tartozzon valahová.

Fotó: Netflix

A Pieces of a Woman elsősorban az emberről szól, így sok múlt a karakterábrázoláson. Wéber remek jellemrajzokat készített, mindenkinél máshogy ütközik ki a trauma, s az út, amelyet Marthának végig kell járnia, szintén beszédes. Olyan morális kérdésekkel kell szembenéznünk a főhőssel egyetemben, amelyekkel soha nem akarnánk találkozni. Lehet-e ilyenkor hibáztatni valakit? Másképp történtek volna-e a dolgok egy kórházban? Kinek a döntése vezetett idáig? Létezik egy ilyen esetben valós igazságszolgáltatás? Az utolsó harmad erre igyekszik választ adni, de a szembesülés, majd a továbblépés fázisa minden, csak nem sétagalopp. A színészek remekelnek, Shia LaBeouftől kezdve Ellen Burstynig, a mű lelke azonban egyértelműen Vanessa Kirby, akinek minimum Oscar-jelölés jár ezért az alakításért.

A Pieces of a Woman egyértelműen Mundruczó eddigi legérettebb és legjobb munkája. Fajsúlyos élmény és cseppet sem könnyű darab, s noha nem minden ízében tökéletes, érzelmi síkon rengeteget tud adni, miközben gondolkodóba ejt. Ezek után pedig talán kicsit könnyebben rakjuk össze a lelkünk darabkáit.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában