2020.02.06. 20:00
Kortársunk Hamlet – A Pannon Várszínház próbáján jártunk
Shakespeare klasszikus darabját próbálja jelenleg is a Pannon Várszínház. A Hamletet február 15-én mutatják be, a Napló munkatársai pedig beleshettek a „függöny mögé”.
20200206 Veszprém Hangvilla. Hamlet előadás próbája Pesthy Márton fotó Veszprém Megyei Napló
Fotó: Pesthy Márton/Napló
A nézőtérről is érezheti a színházkedvelő közönség, mennyi munka, veríték és erő szükséges ahhoz, hogy ezek a darabok a színpadon életre keljenek. Ezt a halvány elképzelést pedig felváltja a bizonyosság, amikor olyan kivételes helyzetbe kerülhet, hogy részt vehet a próbafolyamaton.
A Vándorfi László által rendezett Hamletet mai érvényű történetként, mai színházi eszközökkel keltik majd életre. – Van egy híres tanulmány, Jan Kott lengyel származású színházesztéta kötete, a Kortársunk Shakespeare. Ennek az a lényege, hogy minden, ami Shakespeare, az mai, mert ízig-vérig kortárs darabokat írt. A Hamlet is kortárs darab tehát, mély tartalmú, nagy igényű, veretes szöveggel – mondta el Vándorfi László.
Kortárs problémákat kellett papírra vetni már Shakespeare idejében is, ha bevételt, és társadalmi osztályoktól független befogadó közönséget remélt az alkotó. – Soha nem írt olyan kortárs darabot, ami akkor játszódott volna, amikor ő élt. Tehát mindig időben vagy térben helyezte máshová a történet fonalát, de a mondanivalója mindig aktuális és globális – tette hozzá.
Shakespeare színházának mindig fontos eleme volt a zene. A Globe Színház háromosztatú színpadának egy erkély, egy színpad szint, és egy süllyesztett szintje volt. – Az összes darabja erre a háromosztatú térre íródott, és ezt azért tartom nagyon fontosnak, mert a térrel nem lehet babrálni. Ha nincs meg ez a három szint, akkor nem szólal meg a darab filozófiája, vagy mennybélisége, vagy ördögisége, vagy a kettő közötti „Földi”, kortárs hangja. Ennek szerves része volt a korabeli zene- mondta el Vándorfi László.
A Pannon Várszínház darabjának is szerves része lesz a zene, habár messze áll a zenés darab műfajától. A brit hangzást és népszínházi jelleget a Firkin zenekar dalai adják majd ebben az előadásban. – A zenekar dalait háromféle minőségben fogjuk használni. Egyrészt zenei bejátszásként, ami a társulat tagjai ráénekelnek, másrészt a mi kiváló, magasszinten zenélő színészeink játszanak majd élőben, ők P. Petőcz András, Kovács Gábor, Punk Péter és Rossa Levente, aki nem színész, de sok szállal kapcsolódik a társulathoz. Bizonyos előadásokban a Firkin zenekar hegedűse váltja majd Rossa Leventét, Virág Lili. Harmadrészt pedig Péter János, a Firkin zenekar vezetője írt a darabhoz Shakespeare-hez illő teljesen új szövegeket, amik kifejezetten az Ophelia jelenetekben lesznek hallhatók.
A társulat nagy koncentrációval próbál. Hihetetlennek tűnt, hogy mielőtt még Vándorfi László belépne a próbaterembe, a színészek, zenészek és munkatársak spontán kezdik el a koreográfia gyakorlását. Az aprócska próbahelyszín egyik sarkában szöveget tanul Egyed Brigitta, Gábor Márkó jelenetet gyakorol, Szelle Dávid pedig ízlelgeti a halott szerepet. Szinte lehetetlennek tűnik, hogy egyik végszótól a másikig ki lehet számolni, hány lépésben ér el Krámer György, mint Hamlet atyjának szelleme egyik pontból a másikba, noha a nagyszínpad háromszor, négyszer ekkora lesz.
Kortársunk Hamlet – A Pannon Várszínház próbáján jártunk
Shakespeare kortárs darabokat írt, ehhez méltón pedig a Pannon Várszínház nézői is egy mai kort idéző darabot láthatnak majd főként Nádasdy Ádám fordításában – csupán a klasszikus idézetek maradnak meg Arany János tollából -, szelfiző Fortinbrassal, és a dán királyfival, akibe Szelle Dávid lehet 21. századi lelket.