2019.07.31. 14:00
Avi Avital mandolinművész adott koncertet Veszprémben
Egy különleges hangszer, a mandolin és annak értő művelője, Avi Avital volt az Auer-fesztivál nyitó koncertjének központjában.
Fotó: Pesthy Márton/Napló
Minden évben izgalom, hogyan áll össze a fesztivál programja, miként lehet kialakítani a repertoárt, mondta köszöntőjében Kováts Péter. Mindig próbálnak újítani: idén nyitottak a vokális zene felé és megjelent egy érdekes hangszer, a mandolin. A fesztivál művészeti vezetője szólt arról, hogy Auer Lipót hegedűművész, karmester és zenepedagógus a világ zenei életének meghatározó alakja. Veszprémben született, itt fedezték fel a tehetségét, de soha nem feledkezett el arról, honnan indult. Az Auer-fesztivál a világot hozza el Veszprémbe; a művészek sokféle országból, sokféle kultúrából érkeznek.
A kedd esti koncerten az Izraelben született és nevelkedett, a világon elsőként Grammy-díjra jelölt mandolinművész, Avi Avital lépett színpadra. Mindig az álmai vezérelték. Legfőbb vágya, hogy a Vivaldi idejében még a gitárnál is népszerűbb mandolint újra a koncertélet térképére varázsolja, máris teljesült, hiszen a legnagyobb fesztiválok – Verbier, Salzburgi Ünnepi Játékok, Tanglewood, Ravenna –, és a legrangosabb koncerttermek – Carnegie Hall, Tonhalle, Royal Albert Hall, Berlini Filharmónia – valódi szupersztárja. Karizmatikus egyénisége, határokat feszegető virtuóz előadásmódja lenyűgözi a hallgatóságot és a zenésztársadalmat is. Több mint kilencven új mű született az ő kezdeményezésére, melyből tizenöt zenekari kíséretes mandolinverseny.
A Deutsche Gramophone exkluzív művészének repertoárján az eredeti mandolinművek mellett megtalálhatók a legkülönbözőbb stílusú kompozíciók saját és mások átirataiban Bachtól a tangóig, Dvořáktól a balkán népzenéig. Bach zongoraversenyei is különleges hangvételt kapnak az Avital számára kifejlesztett egyedi mandolinon előadva, bebizonyítva, hogy Bach zenéje túlmutat a hangszerek szabta korlátokon.
A mandolin a barokk zenében indult hódító útjára. A mai kis pengetős hangszer őse 1740 körül jelent meg először; Vivaldi és Handel mandolinszólóikat azonban még nem erre, hanem a régebbi, milánói mandolinra komponálták. A mandolin elsősorban műkedvelő vagy népzenei hangszerként, de a műzenében is használatos. Koncerteken azonban nagyon ritkán halljuk.
Ezt élték át, tudták a veszprémi hangversenyen résztvevők is, akik a hangszerrel egy nagyszerű művész előadásában ismerkedhettek. Vivaldi D-dúr concertója és Bach d-moll zongoraversenyének szépséges, magával ragadó előadásáról csak elismerő szavakkal lehet szólni, a Mendelssohn Kamarazenekar kiváló partnere volt a művésznek. A koncert második felének első részében Bach d-moll partitáját Avi Avital egyedül adta elő, aki könnyedén, elegánsan játszott, virtuozitása, profizmusa lenyűgözte a hallgatókat. Megmutatta azt is, milyen finoman, apró rezdülésekkel, teljes odaadással, átéléssel képes zenélni.
A záró műsorszám a kamarazenekar repertoárján szereplő Bartók Román népi táncok című műve volt, majd négy ráadás, többek között az utóbbi darabnak egy részlete. A ráadás műsorszámok is bizonyították, hogy Avi Avital mestere hangszerének, élvezettel, lelkesedéssel, szívét-lelkét beleadva muzsikál. Lelkes volt a közönség is: vastapssal, bravózással ünnepelte a művészt és a kamarazenekart.