Tudósklub

2018.09.26. 07:00

A nyelvtudás egyéni motiváció kérdése is

Bárdos Jenő, a Veszprémi Akadémiai Bizottság alelnöke volt a vendég a Veab nyári szünet utáni első Tudósklubjában.

Őrsi Ágnes

Bárdos Jenő volt a Tudósklub vendége

Fotó: Balogh Ákos / Napló

Pósfai Mihály, a Veab elnöke bevezető szavaiban kiemelte, hogy az MTA-doktor előadó, professzor emeritus (Pannon Egyetem, Veszprém, Eszterházy Károly Egyetem, Eger) idén kezdi meg az ötvenegyedik tanévét. Alapítója volt többek között a veszprémi tanárképző karnak, Veszprémben és Egerben a neveléstudományi doktori iskolának. Eddig 11 doktorandusza szerzett PhD fokozatot. Önálló alkotó, tudományos művei terjedelme meghaladta a 3300 oldalt, a hivatkozások száma pedig az ötszázat. Számos kitüntetés birtokosa. Szakterülete – jegyezte meg Bárdos Jenő – olyasmi, amihez mindenki ért, a nyelvtanítás. Valószínűleg azért, mert mindenki tanult nyelveket, ám ez a tény onnantól érdekes, hogy megtanulta-e azokat a nyelveket?

Éppen harminc éve, a Gyorsuló idő sorozatban jelent meg a téma első összefoglalójaként Bárdos Jenő műve Nyelvtanítás, múlt és jelen címmel. Innen az előadás címe is, hiszen a különféle korokban egy-aránt éles kérdés volt, van és lesz a nyelvtudás, csak éppen a nyelvtanítás, a nyelvtudomány és alkalmazásai változhatnak. Mások az eszközök, lehetőségek magyar anyanyelvi környezetben, és mások az elsajátítandó nyelv anyanyelvi környezetében. A nyelvtanítás történelmi módszereinek hatását minden korban befolyásolta a nyelv tartalma (a kiejtéstől a szókincsig), kinek-kinek a nyelvi készségei (hallás és beszéd, olvasás, írás, fordítás, tolmácsolás), vagy a nyelvtanár személyisége, adottságai, ám le lehet szögezni, hogy az igazi produkció a beszéd.

Bárdos Jenő volt a Tudósklub vendége
Fotó: Balogh Ákos / Napló

Igaz, hogy a magyar felsőoktatásban egy az egyben törölték a nyelvtanítás történetét, sőt világszerte létezik vélemény, mely szerint nemhogy módszerre, de még nyelvtanárra sincs szükség, ezzel nem lehet egyetérteni. Bárdos Jenő által összefoglalva: az anyanyelv megtanulható, megtanítható, az anyanyelv után pedig más nyelvekre is igaz az állítás. A nyelvtudás leírható, a leírt nyelvtudás alapján pedig hanganyag szerkeszthető, összességében pedig a nyelvtudás mérhető. Általános érvényű az a megállapítás is, hogy a megvalósult nyelvtudás csak az egyéntől, kinek-kinek saját belső motivációjától függ.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában