2 órája
Vesekőrázó vágányok, autókat sínekre sodró kanyarban – Jó hírünk van! (videó)
Vesekőrázó vágányok egy autókat sínekre sodró kanyarban. Ez a vasúti átjáró Zirc északi végénél található, a 82-es főúton. Azért veszélyes, mert ha az S-kanyarban nem megfelelően választja meg az autóvezető a sebességet, akkor könnyen a vonatok helyére pördülhet járműve. Ez a sofőrön múlik. Ám a sínek melletti hepehupák megszüntetéséről, amik kényelmetlenné teszik a közlekedést, kedvező tájékoztatást adott lapunknak a vasúttársaság.
Olvasóink azt szeretnék tudni, mikor javítják ki itt a hepehupákat, a vágányokhoz képest az aszfalt megsüllyedését Zirc északi végénél, a 82-es főút S alakú kanyarjában. Ez a vasúti átjáró ugyanis szerintük – és a mi tapasztalataink szerint is – szétrázza a járműveket, a benne ülőket az áthaladáskor. A MÁV kérésünkre tájékoztatást adott a felújítás kapcsán. Ám ez a rész nem a gödrök miatt veszélyes útszakasz, hanem az éles kanyar, az út vonalvezetése miatt, ezért landol a sínek közelében a vasúti pályán itt évente többször, szinte menetrendszerűen autó.
Vasúti átjáró a 82-es főúton
Az út állapota persze már régóta ilyen gödrös, azért most terelődött erre jobban olvasóink figyelme, mert nemrégiben szűnt meg a vasúti vágányzár Zirc és Veszprém között, így újra többen jönnek Zirc környékére vonattal túrázni. Olvasóink úgy vélik, hogy ha már jelentős fejlesztés történt a vasúton Zirc és Veszprém között, ezt az átjárót is érdemes lenne fejleszteni. Utánajártunk.
Mivel a vasúti sínpároktól számított 8-8 méternyi szakaszon nem a közútkezelő, hanem a MÁV az illetékes, a vasúti átjáró útüzemeltetési és fenntartási feladatai is hozzájuk tartoznak.
82-es főút – 40-es sebességkorlátozás
A MÁV válasza szerint az átjáró felületének műszaki állapota a legutóbbi, 2018-as átépítése óta a megnövekedett közúti forgalom hatására romlott. Már tervben van a felújítása, a kivitelezésre várhatóan idén novemberben kerül sor. Addig – a Magyar Közúttal egyeztetve – a közúti forgalom számára 40 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben a csatlakozó aszfaltburkolat egyenetlensége, illetve a vízelvezető-csatorna műszaki állapota miatt.
Évente két-három kisodródás az S kanyarban
Az elmúlt négy évben a vasúttársaság tájékoztatása szerint ebben az átjáróban nem történt olyan baleset, amelyben vonat és közúti jármű ütközött. Évente 2-3 esetben sodródott ki autó, jellemzően vonatmentes időben. Ezek során a gépjárművek sorompóárbócot, váltójelzőt döntöttek ki, illetve megrongálták a biztosítóberendezés szerkezeti elemeit.
Ezekből a balesetekből a MÁV-nak mintegy 2,5 millió forintos kára keletkezett.
"A már lezárt hatósági vizsgálatok alapján kijelenthető, hogy valamennyi baleset a sebesség helytelen, azaz nem az út vonalvezetésének megfelelő megválasztására vezethető vissza. Egyéb körülmény, például az útburkolat minősége nem merült fel okként" – olvasható a MÁV lapunknak elküldött közleményében.