Túrázás

2024.07.20. 09:57

Kihagyhatatlan kilátó a Bakonyban, ahonnan a Balaton csillogó vize is látszik (képgaléria, videó)

Nem a Bakony legmagasabb pontja a Papod hegy teteje, mégis az ide épített kilátóból nyílik a legteljesebb kilátás a hegyvidékre. Ezt a csodás körpanorámát, amelyet a Balaton víztükrének csillogása és felhőtánc tesz különlegessé, kár lenne kihagyni. Kánikula idején is javasolhatjuk túrázóknak, mert nagyrészt árnyat adó fák alatt lehet haladni, és szeles időben még melegítőfelső is kell a kilátó magasából nézelődőknek.

Rimányi Zita

A Papod hegyen álló Vitéz Bertalan Árpád kilátóból a nagy része látható a Magas-Bakonynak és a Balaton-felvidéknek is, ahol a tanúhegyek találhatók. Ezt az előnyt elhelyezkedésének köszönheti. Egyébként a hegy Lókút község területéhez tartozik, de a parkoló, ahol érdemes megállniuk autóikkal a tetejére tartóknak, Hárskúthoz van közelebb, a két települést összekötő útról nyílik.

Gyertyatartó alakú ökörfarkkórók álltak a díszsorfalat ott, ahol felértünk a Papodon a hegytetőre
Gyertyatartó alakú ökörfarkkórók álltak díszsorfalat ott, ahol felértünk a Papodon a hegytetőre
Fotó: Rimányi Zita/Napló

Innen alig két kilométernyit kell gyalogolni a kilátóig, de hosszabb idő szükségeltetik a táv megtételéhez, mert az út – főleg a vége – meredeken halad. Ráadásul már odafelé érdemes kitérőt tenni a Borzás-hegyi barlanghoz, a Bakonyra jellemző erdős, gyertyános, tölgyes, bükkös részen haladhatunk a sziklák alkotta képződményhez.

A Papodon álló kilátóból csodás körpanoráma nyílik, a Balaton víztükrének csillogása és felhőtánc teszi különlegessé

Ottjártunkkor rengeteg virágzó szederbokor mellett haladtunk el, és sok érdekes növényt, rovart közelről megfigyeltünk, például a bakszakállt. Ahol pedig sorban álltak a gyertyatartó alakú ökörfarkkórók sárga virágaikkal, mint a díszsorfalat álló katonák, ott értünk fel a hegytetőre. Szépen jelezték, hogy végre megpihenhetünk. Ugyanis mielőtt felmennék a kilátó tetejére, nem lehet nem elidőzni a csodaszép réten, amely körülveszi. Amikor mi jártunk itt nemrégiben, kék és lila virágokkal volt teli, terjőke és kakukkfű lepte be illatozva.

Amikor a kilátó magasából a Magas-Bakony, azaz észak felé fordultunk, akkor először a lókúti Szent Mihály-templom tűnt elénk, de csaknem vele egy irányban jól kivehető volt a zirci kéttornyú is. Innen egyébként V-alakot formáznak a ciszterci apátság templomának tornyai. Kissé jobbra fordulva láthattuk a Csetény környéki szélturbinákat, aztán a Tési-fennsíkot és Várpalotát. Amikor tovább fordultunk, megcsodálhattuk a Balaton látványát és Veszprém épületeit. Majd sorban a Badacsonyt, a Kab-hegyet, a Somlót, a Kőrist. Állítólag innen jó időben a Vértes és Pannonhalma, a bencés apátság épületének jellegzetes alakja is felismerhető, s mindig több közeli kisebb település utcáinak elhelyezkedése megfigyelhető, például Márkóé.