Belföld

2012.03.22. 07:38

Költségcsökkentés és járatritkítás a vasútnál

Megyei körkép - A nyilvánosságra került menetrend módosítási tervezet szerint áprilistól nagyjából száz vonatot az eddiginél ritkábban közlekedtet a MÁV Start Zrt. A módosítás megyénket is érinti többek között a Pápa-Csorna, illetve a Veszprém-Zirc újranyitott vonalakon.

Tremmer Tamás

Forgalomra hangolva

"Szó sincs vonalbezárásokról, az utaslétszámhoz igazítjuk a járatokat, hatékonyabban használjuk fel a közpénzeket" - magyarázta sajtótájékoztatón Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára.
 
A vasúti közlekedés ismételten kilátásba helyezett racionalizálása tehát valójában azt jelentené, hogy az utasok által alig használt szakaszokon a jövőben kevesebb szerelvényt közlekedtetnének.

A tervezett járatritkítások a már említett két szárnyvonal mellett megyénket a Budapest-Székesfehérvár-Szombathely, a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca, valamint a Balatonszentgyörgy-Tapolca-Ukk vonalakon is érintenék.

 


Az utasszámhoz igazodnak

Azért a feltételes mód, mert egyelőre minden bizonytalan. A járatmódosításokat április 15-től kívánták volna bevezetni, de előtte legalább egy hónappal ezt közzé kell tenni, így ez a határidő vélhetően már nem tartható. A  kulisszák mögött a ritkítandó járatokról folyik még a "harc".

A Veszprém megyei kormánymegbízott, dr. Kovács Zoltán, aki Pápa országgyűlési képviselője, a tervezett járatmódosítás hírével kapcsolatos kérdésünkre  lapunknak azt nyilatkozta, a szocialista kormány megszüntette, az Orbán-kormány pedig egyik első intézkedéseként újraindította a járatokat a Pápa-Csorna vonalon. Hangsúlyozta,  a járatokat az utasforgalomhoz igazítják, úgy, hogy a hivatás-, illetve a diákforgalom zavartalan maradjon. Dr. Kovács Zoltán kifejtette, a módosítás nem csak a vasútvonalakat, hanem az egész közösségi közlekedést érinti, amit a valós forgalmi igényekhez kell hangolni.

Ottó Péter, Zirc polgármestere semmilyen hivatalos  értesítést nem kapott a módosításokkal kapcsolatban, ezért nem kívánta kommentálni a híreket.

Több éves kitartó munkának, lobbizásnak, civilek, önkormányzatok és magánemberek összefogásának eredménye, hogy még ma is él a Győr-Veszprém közötti vasútvonal, de ha a napvilágot látott járatcsökkentés megvalósul, az a vonal halálát jelenti, mondta lapunknak Bödecs Barnabás, a vonal megmentéséért alapított Bakonyvasút Szövetség elnöke. Hozzátette, immár öt-hat éve ugyanazon elvek mentén akarnak döntéseket hozni. A kezükre játszik, hogy az IMF, az EU szintén a közösségi közlekedés felülvizsgálatát javasolja. A felvetés azért is érthetetlen számára, mert tavaly a szóbanforgó 11-es vonalon 25 százalékkal nőtt az utasszám!

A számukra kedvezőtlen hírre azonnal felvették a kapcsolatot dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettessel, aki segítséget ígért. A Bakonyvasútnál várják, hogy a szaktárcától valaki megkeresse őket, hogy az elmaradt egyeztetést végre pótolni tudják.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!