2017.03.30. 18:30
Elég fittek a diákok? Pozitív a heti öt óra, de önmagában nem elég
Veszprém - A közép-dunántúli régió, s benne Veszprém megye is jól szerepelt a diákok átfogó fittségi tesztjén.
A mindennapi testnevelés érezteti hatását, ugyanakkor a témakör nagyon összetett, az általunk megkérdezett szakemberek több hiányosságra is felhívták a figyelmet. Mennyire sportosak és egészségesek gyerekeink? Hogyan javítsunk esetleges hiányosságaikon?Fontos kérdések, amelyek megválaszolása azzal kezdődik, hogy alapos és átfogó méréseket végzünk. Erre vállalkozik a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT), amelyet az előző tanévben harmadik alkalommal alkalmaztak az ország iskoláiban. A cél egy olyan rendszer kialakítása volt, amely több szempont alapján méri a diákok fizikai állapotát, erőnlétét, hajlékonyságát, testösszetételét. Az eredmények - amelyekből idővel egy elemzésre, összehasonlításra alkalmas adatbázis válik - a gyerekek és a szülők számára is elérhetőek.
A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) a közelmúltban adta ki a 2015/2016-os tanév mérési jelentését, ezúttal is a közép-magyarországi régió fiataljai produkálták a legjobb teszteket, de a mi régiónk (Közép-Dunántúl) és benne megyénk sem vallott szégyent. Például a Veszprém megyei tanulók mindössze hét százaléka került az elhízott kategóriába a testtömeg-index alapján, ez az érték kifejezetten jónak mondható. Ugyanakkor az állóképességi ingafutásteszt nem igazán sikerült, a régióban megyénkből került a legtöbb diák a fokozott fejlesztés szükséges kategóriába.
A fentiek mellett lényeges kérdés a tendencia, azaz, hogyan alakul a gyerekek fizikuma, egészsége. Erről kérdeztünk meg testnevelő tanárokat. Finta Péter saját diákjai körében javulást tapasz-talt az utóbbi időszakban. - Igyekszünk az órákat úgy felépíteni, hogy minden alkalommal szerepeljen benne erősítés és futás, hiszen nem mindenki sportol szabadidejében - válaszolta érdeklődésünkre a veszprémi Szilágyi keresztény iskola pedagógusa, aki megjegyezte: szerencsére egyre többen választanak valamilyen plusz mozgásformát. - Mindenki szeret mozogni, de vannak olyanok, akiket kicsit nehezebb motiválni.
Tudok konkrét pozitív példát mondani, egyik ötödikes túlsúlyos kisgyerekünk egy sportági bemutatót követően kezdett el atletizálni, most nyolcadikos, és ő a legerősebb az évfolyamon - mesélte Finta Péter, aki a Netfittel kapcsolatban elmondta: jó ellenőrzést ad a rendszer, de igazából ennek csak hosszabb távon láthatóak majd az előnyei.
Finta Péter és diákjai mutatják be a teszt egyik feladatát, a gyerekek lelkesen végzik a mérést Fotó: Penovác Károly
- A mai átlagos diák állóképessége nem az igazi - reagált kérdésünkre Liska Bálint. Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium testnevelő tanára hozzátette: a dolog háttere rendkívül összetett, de a fő ok valószínűleg az, hogy a mai gyerekek már nem töltenek annyi időt a szabadban mozgással, mint a korábbiak. - Az elmúlt évtizedben jelentős a romlás, ami elsősorban azt a mozgásműveltséget érinti, amelyet 6-8 éves korig lehet a legjobban fejleszteni.
Liska Bálint a Netfitről úgy vélekedik, hogy összetett, sokrétű tesztről van szó, amelyet idő- és munkaigényes rendesen elvégezni. - Ha jól akarjuk csinálni, legalább 6-8 órát vesz igénybe, de a jelenlegi tantervben nincs neki konkrét hely, másból kell elvenni. Javasoljuk az új NAT-ba való elhelyezését.
A rendszert úgy alkották meg, hogy bizonyos méréseket a diákok egymásnak is el tudnak végezni. Az ajkai pedagógus szerint ez nem működik, legalábbis akkor, ha reális eredményt szeretnénk kapni. - A testnevelésórák növelése pozitív dolog, egyik hatása, hogy nő az iskolán kívül sportolók száma. Ugyanakkor fontos lenne, hogy a gyerekek képzésének minősége már egészen kis kortól középpontban legyen. Illetve az is, hogy legyen elég rendelkezésre álló tornaterem - vélekedett Liska Bálint.
A várpalotai Grüll Gábor több negatív és pozitív dolgot is felsorolt a rendszerrel és a diákok egészségügyi helyzetével kapcsolatban. - A Netfit egy jó kontroll lenne, de elsősorban a gyerekeknek és szülőknek kellene követni a sa-ját eredményeiket. Tapasztalatom szerint ezt nagyon kevesen teszik meg, igaz, elég bonyolult a rendszer. A másik dolog: a teszt elvégeztetése kötelező feladatuk az iskoláknak, a tanároknak, de erre nincs külön tesióra, ráadásul jelentős adminisztrációs teherrel jár. Ezekre nem biztosítanak forrást - fogalmazott a Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola testnevelője.
- Ami a pozitívumokat illeti, nagyon jó-nak tartom, hogy a rendszer egészségzónákat határoz meg. Azaz a legfontosabb dolgot mutatja: egészséges vagy, vagy nem? Nem azt méri, hogy ki az ügyes, kiből lesz élsportoló, hanem azt, hogy kinél lesz nagy kockázata egy súlyos betegségnek, ha nem változtat. Szerencsére nálunk nagyon szeretik ezeket a teszteket a gyerekek, aktívak benne. Regisztráljuk a legjobb eredményeket és az iskolacsúcsokat sokan igyekeznek időről időre megdönteni, ez pluszmotivációt jelent - mondta Grüll Gábor, aki hangsúlyozta: a heti öt test-nevelésóra lehetőséget teremt a fejlődésre, ugyanakkor a pozitív szülői minta a legfontosabb.
A Magyar Diáksport Szövetség leírása szerint:
"A Netfit fittségmérési rendszer négy különböző fittségi profilt különböztet meg, amely profilokhoz különböző fittségi tesztek tartoznak. A négy profil egészében jellemzi egy tanuló egészségközpontú fittségi állapotát. Az egyes profilok különböző számú tesztet tartalmaznak. A testösszetétel és tápláltsági profil 3 db mérést, az aerob fittségi profil 1 db tesztet, a vázizomzat fittségi profil 5 db tesztet, míg a hajlékonysági profil 1 db tesztet tartalmaz."