2011.07.29. 08:42
Szükséges volt a szigorítás a közlekedési morálon is
Veszprém - A közlekedéssel kapcsolatos jogszabályi szigorításokat alapvetően jónak tartja a szakember, ugyanakkor úgy véli: nem jó, ha a túlzott szigorítás miatt ezután félve ülnek autójukba az emberek.
Tóth Zoltán, az egyik legnagyobb megyei autósiskola vezetője és szakoktatója is úgy vélekedik, hogy az eddigi pontrendszernek nem sok értelme volt, mert az nem érte el, amit a kitalálói szerettek volna. - A július elsejétől életbe lépett új közlekedési pontrendszer jóval szigorúbb, mint az előző, könnyebb összegyűjteni az jogosítvány elvételéhez, vagy az utánképzéshez meghatározott pontokat, ez pedig mindenképpen óvatosságra int. Július elsejétől minden bűncselekményt 11 ponttal sújtanak, kivéve a gondatlanságból is elkövethető közlekedési baleset okozását, ami kilencpontos lett.
A szabálysértések egy és nyolc pont közöttiek. A magasabb pontok miatt már két súlyosabb szabálysértés elkövetésével el lehet érni azt a pontszámot, amikor a sofőr csak utánképzéssel kerülhet el a veszélyes zónából. Szigorúbban büntetik azt a sofőrt is, aki nem használja a biztonsági övet. Tóth Zoltán szerint elérhető ezzel a cél, de szemléletbeli változásra lenne szükség ezen a téren. - Ma sokkal többen használják a biztonsági övet, mint egy évtizeddel ezelőtt, ugyanakkor hatékonyabb lenne, ha a közlekedési morál változna meg.
Azt gondolom, hogy tudatosulnia kellene: ne azért kösse be magát a sofőr, mert különben a rendőr megbünteti, hanem azért, hogy megvédje magát egy esetleges ütközésnél - tette hozzá a szakoktató. Pont a biztonsági öv használatával kapcsolatban van óriási szerepe a szülői magatartásnak, hiszen, ha a gyerekek azt látják, hogy mindig mindenki beköti magát, akkor később ez természetes lesz számukra. Néhány dolog kikerült az objektív felelősség hatály alól például a bukósisak használatának elmulasztása, vagy a mobiltelefonálás.
Ezzel kapcsolatban azt hangoztatta a szakember: előbbi valószínűleg azért, mert szinte mindenki hord ma már bukósisakot, míg a másikat, a telefonálást nagyon nehéz, csak tettenéréssel lehet bizonytani. Az ittas vezetéssel kapcsolatos új szabályozással egyet ért Tóth Zoltán, ugyanis korábban fellebbezésekkel sokáig meg lehetett úszni a büntetést, és a kiszabott bírságok sem voltak visszatartó erejűek. - Azt hiszem, a 150-200-300 ezer forintos büntetés és a nyolc büntetőpont elrettentő. Úgy gondolom, hogy ez jóval nagyobb visszatartó erő, mint a jogosítvány bevonása. Viszont a biciklisekkel szemben a hasonló elven működő, de valamivel alacsonyabb összegű bírságot már a szakoktató is túlzottnak tartja.