Lóerő

2011.03.03. 12:16

Hagyjuk fent a téli gumit?

Veszprém - Márciust ír a naptár, így lassan indulhatunk a gumishoz, és rakathatjuk vissza a nyári gumit az autóra. Mielőtt azonban nekivágunk, vizsgáljuk meg a profil mélységét és találjuk ki, megyünk-e még valahova az éjjel folyamán.

Szabó Péter Dániel

Beköszöntött a tavasz a naptár szerint, bár az időjáráson ez még nem feltétlenül érezhető. Éjszakára még erősen visszaesik a levegő hőmérséklete, de van hogy egy-két percre még tűző napsütésben is nekiáll havazni. Lassan itt az ideje a téli gumit nyárira váltani. A gumis cégek a hét Celsius fokos napi átlagos középhőmérséklethez kötik az abroncsok cseréjét, lefelé és felfelé egyaránt. Azaz, ha még tartósan hidegebb van ennél napközben, akkor nem javasolják, ha melegebb van, akkor már érdemes lehet.

Azt mindenki tudja, hogy a téli gumikat 4 mm-es profilmélység alatt már nem illik használni, mivel ilyenkor már kevésbé eredményesek. Ilyen állapotú gumikat már nem érdemes elrakni a következő télre, éppen ezért lehet, hogy megéri egy kicsit tovább fent hagyni őket az autón. Ezzel a húzással megnövelhetjük a nyári gumik élettartamát és lejárhatjuk a kidobásra ítélt téliket, így spórolhatunk valamit a költségeken.

Amíg nincs tartós meleg az utakon, a hét fok alá tervezett papucsok sem mutatnak sokkal gyengébb eredményt Ez persze nem azt jelenti, hogy kánikulában is használható a téli gumi, ott már látványosan rosszabb eredményt produkál a nyárinál, így veszélyes ilyennel autózni. A meleg beálltával ezek a gumik erőteljes fogyásnak is indulnak, de a kenődő anyag nem azt jelenti, hogy az jobban is tapad az aszfalthoz.

A vegyes gumikkal nem csak spórolni nem tudunk igazán, de együtt ráadásul abszolút nem is biztonságosak. Hóban akár 40 százalékkal is megnőhet a féktáv, ha a hátsó tengelyen a nyári abroncsokat hagytuk fent. A gumicserénél, ha nem ajánlja fel a szerelő, kérjük mi a gumiszelepek cseréjét, amit kétévente javasolt frissíteni. A megfelelő guminyomást persze rendszeresen kell ellenőrizni, minél kopottabb az abroncs, annál inkább. Az alacsony oldalfalú gumiknál szemmel kevésbé érzékelhető a nyomásveszteség, és a fokozottabb igénybevétel gyorsan kinyírhatja azokat.

Fontos még, hogy mindig a gyár által előírt nyomáson használjuk az abroncsokat, ezzel megnövelhetjük saját túlélési esélyünket veszélyhelyzetekben, sőt még a gumik élettartamát is. Hogy a drágán megvásárolt nyári és téli abroncsokat sokáig használhassuk, hasznos odafigyelni a tárolásukra is. Leszerelés előtt fontos megjelölni az abroncsok pozícióját, így a következő felszereléskor, használatkor megcserélhetjük az első és a hátsó tengelyre szerelt gumikat, ezáltal egyenlítve ki a kopásukat.

Zárásképp, s a minden szinten ajánlott takarékosság függvényében érdemes megemlíteni, hogy az utóbbi évek fejlesztései nyomán egyre kiegyensúlyozottabb négy évszakos mintázatok készülnek. Persze az is igaz, ha ezek a termékek ugyanolyan jók lennének télen, mint egy téli abroncs, nyáron pedig, mint egy nyári mintázat, akkor feleslegessé válna a külön télre és külön nyárra való gumi. Szakemberek szerint az úgynevezett "allseason" (minden évszakos) abroncs télen nem olyan jó, mint egy téli, nyáron pedig nem olyan jó, mint egy nyári mintázat, de kis méretekben, nem túl nagy éves futásteljesítmény és esetenként (például nagy hóban) nélkülözhető autó esetén megfontolandó és gazdaságos alternatíva lehet.

 

Amennyiben a gumikat a felnivel együtt tároljuk, legjobb felakasztani, vagy vízszintesen tárolni őket. Ha az abroncsok lekerülnek, akkor függőleges és vízszintes helyzetben is lehet tárolni őket. Pakolásnál száraz, hűvös helyet keressünk, és semmiképpen se helyezzük őket vegyi anyagok, oldószerek közelébe.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!