2012.06.01. 05:26
Inas lesz a tanulóból
Tihany - Az irodalmi cenzúra volt a közvetlen témája a Tetőtéri esték legutóbbi összejövetelének, de ahogy máskor, aktuális dolgainkról is szó esett.
Szörényi László irodalomtörténész professzor, az Irodalomtudományi Intézet megbízott helyettes igazgatója sok humorral átszőtt előadásban vázolta fel a világi cenzúra Mária Teréziától napjainkig terjedő időszakát. Példákat idézve mutatta be, hogy az utóbbi két évszázadban kik, mikor, milyen indokokkal pusztítottak el könyveket, írták át, csonkították meg írók, költők, publicisták műveit, vagy akadályozták meg azok megjelenését. Az érintett szerzők sora Zrínyitől Jósika Miklóson, Táncsics Mihályon, Babitson át József Attiláig terjedt. Különösen a "létező szocializmus" időszakából volt bőven példa.
Az előadás után dr. Korzenszky Richárd perjel arról is kérdezte Szörényi Lászlót, hogy ha tehetné, mit változtatna meg a közoktatásban.
Az új tantervet még nem ismerem, így csak a jelenlegi "végtermékből", a hozzá kerülő diákok tudásából tudja megítélni a helyzetet kezdte a választ az irodalomtörténész.
- Lejön hozzám az analfabéta az egyetemre, és nem tudok vele mit kezdeni. Ezért mindent megváltoztatnék. Először is megtanítanám őket írni, olvasni. Addig, amíg nem tud, nem engedem tovább. Valamilyen oknál fogva azt hisszük, hogy ez valahogy majd elmúlik. Hát nem múlik el! 1973 óta tanítok, van egy kis összehasonlítási lehetőségem. 1997-98 volt talán az utolsó év, amikor még nem éreztem azt a pirító szégyent a vizsgákon, mert a gyerek nem tud semmit. Jó esetben, mert van ennél rosszabb is, amikor tudni vél valamit.
Szörényi László igen szigorúan irodalomközpontúan tanítana. Nem azért, mert ehhez ért, hanem mert ennél jobb módszer nincsen - hangsúlyozta.
- Az agy ilyenkor másképp működik, mint a televízió vagy bármilyen más hírtermelő szerkentyű folyamatos nézésekor. Ez utóbbiakkal nem alakul ki az az analitikus képesség, önkifejezés, szókincs, amire egy normális embernek szüksége van ahhoz, hogy a világban felelősségteljesen és aránylag megbízhatóan el tudjon igazodni. Enélkül elveszett ember, rabszolga, egy futószalag kiszolgálója, selejt.
Irodalomközpontúan kell tanítanunk, ha szabad embereket akarunk nevelni - hangsúlyozta a professzor.
- Ha szerelőszalag mellé állított, 15 éves korukban ipari tanulóból inassá visszaminősített egyéneket nevelünk, akkor ezzel emberiségellenes bűntettet követünk el és nemzetgyilkosságot - mondta Szörényi László, a Tetőtéri esték legutóbbi előadója.
A tihanyi bencés apátságban zajló Tetőtéri esték rendezvénysorozat előadásain mindig kihasználják, hogy a nagy tudású vendégeknek világunk más dolgairól is fontos mondanivalójuk van. Ezért az előadások mellett a programnak mindig igen fontos eleme, hogy a hallgatóság és a házigazda, dr. Korzenszky Richárd perjel is feltesz néhány aktuális, illetve személyre szabott kérdést.