rengeteg embert érint

2019.11.25. 21:27

Óriási tiltakozás kíséri a dízelautók korlátozását Flandriában

Szigorítják a dízelautók használatát több flandriai nagyvárosban: Antwerpenbe és Gentbe január elsejétől már csak bírság megfizetésével lehet behajtani 2009 előtt gyártott, az EURO 4-es szabványban meghatározottnál magasabb károsanyag-kibocsátású járművel. A szigorítást csak a választásokon óriási sikert elért Flamand Érdek nevű párt utasította el, szerintük „a képmutató és antiszociális intézkedés a gazdagok kiváltságává teszi az autózást”.

Antwerpen után Gent is úgynevezett alacsony károsanyag-kibocsátású zónát hoz létre, ami azt jelenti, hogy a kijelölt területre már csak EURO 4-esnél magasabb környezetvédelmi besorolású motorral szerelt járművekkel lehet behajtani írja a V4NA hírügynökség. Antwerpenben már korábban kialakították ezt a zónát, most azonban tovább szigorítják a behajtás feltételeit.

A Flamand Autóipari Szövetség (VAB) felmérése szerint Flandriában csaknem 620 ezer olyan gépjármű van forgalomban jelenleg, amelyek után környezetvédelmi bírságot kellene fizetni a behajtás miatt. Ez egy hétre 25 eurót, egy évre pedig 354 eurót jelent autónként. Ráadásul a mostani szigorítással megduplázzák a szankcionált autók számát. A VAB statisztikái szerint az EURO-szabvány 2006-os bevezetése és az EURO 4 bevezetése közötti időszakban 179 ezer 493 járművet helyeztek forgalomba, ezek behajtását már eddig is tiltották. Az EURO 4-es besorolású járművekből 439 ezer 869 ezer darabot tartanak nyilván, az új korlátozás már ezekre is vonatkozni fog.

Mégsem ez az, amiért a VAB követeli a belga kormánytól, hogy fontolja meg a környezetvédelmi szigorítást országosan. A következő lépés ugyanis 2025-re várható, amikor az alacsony kibocsátású zónákat bevezető helyi önkormányzatok, amelyekhez további 16 flandriai város készül csatlakozni a közeli jövőben, egy még alacsonyabb károsanyag-kibocsátási határértéket vezethetnek be a zónákban. Ennek az országban jelenleg 1,2 millió autó nem felel meg, a 2027-re tervezett szigorításban szereplő küszöbértéket pedig már 1,75 millió autó nem teljesíti.

„Ezek a számok megijesztenek minket”, fogalmazott felmérésükkel kapcsolatban a VAB szóvivője. „Jó, ha a városok levegője tiszta, de ezt a szabályozást nem lenne szabad az önkormányzatok hatáskörébe rendelni. Nagyon sok embernek nincs pénze új autóra.”, szögezte le Joni Junes.

A környezetvédelmi szigorításokat a flamand parlamentben kizárólag a Flamand Érdek (Vlaams Belang – VB) elnevezésű, bevándorlásellenes nacionalista párt képviselői utasították el. A VB most is felszólalt az új küszöbértékek ellen. Twitter-bejegyzésükben „képmutató és antiszociális intézkedésként” értékelik a módosítást, amely előbb-utóbb oda vezet majd, hogy „az autózás a gazdagok kiváltsága lesz”.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!