Hétvége

2010.09.11. 03:33

Régi presztízsért - Dr. Nagylaki Csilla a közigazgatási hivatal feladatairól

A munkánkban elsősorban a megelőzésre szeretném a hangsúlyt helyezni, mondja dr. Nagylaki Csilla, a megyei közigazgatási hivatal vezetője. Véleménye szerint nemcsak az egészségügyben, a törvényesség biztosításánál is ez a legcélravezetőbb módszer.

Győrffy Árpád

A 38 éves közigazgatási szakembert Orbán Viktor miniszterelnök szeptember 1-jétől nevezte ki négy évre a Veszprém Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjévé Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter javaslatára. Nemcsak a vezetői kinevezés, maga a hivatal is új, igaz, egyáltalán nem előzmény nélküli.

- A megyei (fővárosi) közigazgatási hivatalok a regionális államigazgatási hivatalok jogutódjaként jöttek létre, ezekre épülnek majd a január 1-jén megalakuló megyei kormányhivatalok - helyezi el az új szervezetet az átalakuló államigazgatási rendszerben a hivatalvezető. 

- Az egész annak a folyamatnak a része, amivel a kormányzat egy olyan "jó államot" szeretne felépíteni, ami a polgárok bizalmára épülő, hiteles kormányzást jelent. Még nem dőlt el, hogy a majdani megyei kormányhivatalokba milyen szakigazgatási szervek fognak beépülni. A cél az, hogy egy egyablakos ügyintézési rendszer jöjjön létre, ami az állampolgár oldaláról nézve azt jelenti, hogy a lehető legkevesebb erőfeszítéssel, pénzzel és utánajárással tudja az ügyeit intézni.

- Mit kell tudnunk az újra létrehozott megyei közigazgatási hivatalokról?
 
- A feladatok, hatáskörök tekintetében gyakorlatilag visszaállt a 2006. december 31. előtti, tehát a regionális szervezet létrehozását megelőző helyzet. Ismét teljesen önálló megyei szervezetként működünk, és fontos változás, hogy újraindult az önkormányzatok és szerveik törvényességi ellenőrzése, ami 2009. január 1. óta szünetelt. A hivatalunk emellett továbbra is ellátja a korábbi feladatait, vannak első- és másodfokú hatósági jogköreink, informatikai, képzési és koordinációs feladataink.
 
- Mire terjed ki a törvényességi ellenőrzés, és milyen eszközeik vannak, ha jogsértést észlelnek?
 
- Ismét vizsgálni fogjuk, hogy az önkormányzatok és szerveik szervezete, működése, döntéshozatali eljárása megfelel-e a jogszabályokban foglaltaknak. Eszközeink maradtak a korábbiak: törvényességi észrevételt tehetünk, és amennyiben ez nem vezet eredményre, akkor az önkormányzati határozatok esetében a bírósághoz, rendeletekkel kapcsolatban pedig az Alkotmánybírósághoz fordulhatunk.
 
- Mi lesz a már lezajlott ügyekkel, a tavaly január óta született határozatokkal, rendeletekkel?
 
- Az ilyen ügyek kezelésére még nem alakult ki egységes álláspont. Vita van azon, hogy ez automatikusan minden esetben megtörténjen-e, vagy csak azoknál, amikkel kapcsolatban mostantól merül fel valamilyen probléma.
 
- Az utóbbi kör, amikor például megkeresi önöket valaki azzal, hogy mondjuk tavaly nyáron született x ön- kormányzatnál egy határozat vagy rendelet, ami szerinte jogsértő és ezzel neki is hátrányt okoz.
 
- Igen, az ilyen ügyeket mindenképpen meg fogjuk vizsgálni. Annyit azért mindenképpen tudni kell, hogy az elmúlt másfél évben Veszprém megyében az önkormányzatok annak ellenére nagy arányban felterjesztették a jegyzőkönyveket a hivatalba, hogy ez nem volt kötelező. A zárt ülések anyagát kivéve mi elolvastuk ezeket, és szakmai állásfoglalást nyújtottunk azoknak, akik ezt kérték.
 
- A megyei közigazgatási hivatal újraindulásánál kell-e létszámot bővíteni, illetve alkalmas-e egyáltalán a meglévő szervezet a törvényességi ellenőrzéssel ismét kibővült széles körű munkára?

- A szakmai szervezeti egységeink az átmeneti időszakban is megvoltak, talán néhánnyal kevesebben vagyunk, mint régen, de így is megfelelő létszám áll rendelkezésre. Én úgy érzem, hogy a hivatal jelenlegi szakember-gárdája mind szakmailag, mind emberileg alkalmas a feladatok elvégzésére.
 
- Várható-e belső átalakítás?
 
- Még várjuk a szervezeti és működési szabályzatunkat, de én nem tervezek átalakítást a vezetői posztokon.
 
- Mit akar másképp csinálni, a hivatal tevékenységében milyen munkaterületet szeretne megerősíteni?
 
- Olyan hivatalt szeretnék kialakítani, ami elsősorban a megelőzésre helyezi a hangsúlyt a munkában. Korábban, még a megyei közigazgatási hivatali időkben hasonló módon működtünk, ezt szeretném visszaállítani. Levélben már meg is kerestem az önkormányzati vezetőket és a dekoncentrált szervek vezetőit, vázoltam előttük az elképzeléseimet. Egy ügyfélbarát, a megelőzésre és a párbeszédre épülő hivatali működést szeretnék megvalósítani, szakmai konzultációkkal, a napi jogalkalmazói munkát segítő szakmai képzések szervezésével. Nagyon bízom abban, hogy a kollégáim partnerek lesznek ebben a munkában, és hivatalként is visszaszerezzük a korábbi presztízsünket.

- Mit jelentene a korábbi presztízs visszaszerzése?

- Például azt, hogy egy jegyző, ha bizonytalan egy kérdésben, vagy ha a helyi politika, a képviselő-testület olyat vár el tőle, amit nem tud helyes jogi mederbe terelni, akkor hívjon fel bennünket, jöjjön el szakmai konzultációra, érezze azt, hogy segíteni tudunk neki a problémák megoldásában. Bízzon abban, hogy valódi súlya van az álláspontunknak, ami sajnos az elmúlt másfél évben nem így volt. Egy-egy kollégához ebben az időszakban is bizalommal fordultak a jegyzők, mert a saját emberi és szakmai hitelessége alapján bíztak benne. Azt szeretném elérni, hogy a jövőben az egész hivatalra együtt is ilyen bizalommal tekintsenek a kollégák.

 

Nagylaki Csilla Nyíregyházán született, gyermekkora egy részét azonban Ajkán töltötte, ahol az általános iskola alsó tagozatának végéig a Kossuth iskola diákja volt.

Ezután költöztek vissza édesanyjával Nyíregyházára, ahol leérettségizett. 1995-ben a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerzett jogi diplomát, majd 1999-ben jogi szakvizsgát tett és mérlegképes könyvelő képesítést szerzett.

Közben, mint mondja, visszahúzta a szíve Veszprém megyébe, a jogi diploma megszerzése után Szentkirályszabadján lett jegyző. Innen a Fejér Megyei Közigazgatási Hivatalhoz került, ahol 1999-2000 között főosztályvezető-helyettes volt, majd ismét visszatért megyénkbe, ahol a megyei közigazgatási hivatal vezetőjének szakmai tanácsadójaként, illetve főosztályvezető-helyettesként dolgozott. Miközben ő maradt ugyanott, 2007-ben a munkahelye alakult át Közép-dunántúli Regionális Államigazgatási Hivatallá, aminek a veszprémi kirendeltségén - ahol addig is volt  osztályvezetőként dolgozott a mostani kinevezéséig.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!