Hétvége

2009.07.25. 01:21

Csigalépcső a Holdra - Egy földút kálváriája

Veszprém, Csajág - Találós kérdés: miként lehetséges az, hogy Veszprém-Csajág odaút 33 kilométer, az 1200 fős településről viszont az út a megyeszékhelyig mindössze 23 kilométer? A válasz egyszerű, odafelé Balatonfőkajáron keresztül megyünk, visszafelé pedig egy körülbelül 1300 méteres földúton jutunk ki a 710-es elkerülőre, tíz kilométeres utat, valamint húsz percet megspórolva.

Halmos György

A 10 milliárd forintba kerülő út botrányoktól sem mentes története lassan a felejtés homályába merül, egyre többen használják a Balatonkenesét elkerülő utat, azonban sokan még most sem értik, hogy a leágazásokkal mi lesz?

A csajági leágazóból egy kilométernyi aszfaltcsík hiányzik. Ezen a településen, illetve szomszédos Küngösön élők egyszerűbben és gyorsabban tudnának eljutni Balatonfűzfőre, vagy akár Veszprémbe. Az út első 63 métere aszfaltozott, azonban a hiányzó szakasz földút, törmelékkel leszórva. A helyiek ennek ellenére jó időben használják a csonka utat, mert így csaknem tíz kilométeres kerülőt, és tizenöt-húsz percet nyernek, ha Veszprém felé van dolguk. Esős időben azonban sokszor használhatatlan, mert ellepi a sár.

- Az út megépítése mellett több indok is szól. Így például az, hogy nagyjából 900 ember közlekedését lehetne megkönnyíteni, a lakosságot portól, zajtól, levegőszennyezéstől megkímélni, jelentősen csökkenne a falun átmenő teherforgalom - sorolja Csajág polgármestere, Verebélyi Zoltán.

A településen élők néhány évvel ezelőtt félpályás demonstrációt is szerveztek, mert elviselhetetlen volt az átmenő forgalom, főleg nyári időszakban. Ennek egyrészt az a magyarázata, hogy a közeli majorban három jelentősebb cégnek, így a Balatonfői Zrt.-nek, a Drótszövő Kft.-nek, valamint az Agrófor Kft.-nek is van telephelye, de mások is használják a csajági utat, a közeli ipartelepekre nem ritkán erre vágják le az utat, de volt olyan időszak, amikor az autópálya építéshez használt követ erre szállították. A zrt. az aratási időszakban 38 ezer tonna árut, a Drótszövőhöz, illetve a cégtől 1000, a harmadik cégtől pedig 5000 tonna árut szállít ki és be, ami rendkívül megterheli a település fő utcájának forgalmát, és szerkezetét. (A néhány éve csatornázott és felújított Petőfi utca felületén már látszanak az erős forgalom jelei.)

Rövid fejszámolás után kiderül, hogy 44 ezer tonna áruról van szó, amit, ha kamiononként huszonöttel elosztunk, az 1760 teherjárművet jelent, ezek nagyobb része tavasszal és nyáron használja az utat.

Kérték országgyűlési képviselők segítségét, próbálkoztak a szaktárcánál is, hogy megoldódjon a bekötőút kérdése. A gazdasági minisztérium illetékese válaszában arról írt, hogy a földút önkormányzati tulajdonban van, önkormányzati utak kiépítésére nem lehet költségvetési támogatást adni. Regionális forrásra lehetne pályázni, de ilyen célra nincs pénz - tette hozzá Verebélyi Zoltán. Ugyanakkor a minisztérium legalább javasol, méghozzá azt, hogy a raktározásban érintett vállalkozások anyagi támogatásával olcsó technológiát alkalmazva oldják meg a problémát.

A polgármester megemlítette, hogy készültek tervek, körülbelül 100 millióba kerülne az út. Ez első, sőt sokadik hallásra is soknak tűnik. A legolcsóbb megoldás kijönne nyolcmillióból, mert aszfaltot tennének az alapra, arra bitumenpermetet terítenének, azon már lehetne viszonylag normálisan közlekedni. Ugyanakkor ez valószínűleg nem lenne elég a kamionoknak.

A konkrét tervek ismeretének hiányában is soknak tartotta a 100 milliót az útépítésre egy szakember. Úgy vélekedik, hogy egy ekkor útszakaszt húsz-harmincmillió forintból ki lehetne hozni. A folyamat optimális esetben körülbelül egy évig tart, a tervek befogadásától a kivitelezésig, attól függően, hogy kell-e közbeszerzési pályázatot kiírni, vagy sem. Visszatérve a minisztérium válaszára: reménykeltő, hiszen az M8-as megépülésével a település határától néhány kilométerre lesz csomóponti csatlakozás. Ezzel csak az a baj, hogy optimális esetben is minimum 2015-ig várni kell erre. Bízom benne, hogy a 2008 májusban átadott 17 km-es új, Balatonfűzfő-Balatonakarattya elkerülő szakasz nagymértékben tehermentesíti Csajág főutcáját is, tartalmazza a szaktárca levele. Sajnos nem tehermentesítette.

Ha lenne pályázat a cégek is beszállnának, hiszen nekik is érdekük, hogy minél rövidebb úton jutassák el az árut a telephelyről, ne kelljen 10 kilométeres kitérőt tenniük. Nem említettük azt az esetet, hogy a mentők és a tűzoltók is hamarabb érnének el a településre baj esetén.

- Az út járhatóvá tétele részben gazdasági szempont, részben környezetvédelmi, de nem elhanyagolható az sem, hogy érzik magukat az emberek - hangsúlyozza Németh József, az Agrófor kft. ügyvezetője. Az elkerülő útra a járműveknek mindenképpen rá kell hajtaniuk, de nem mindegy, hogy Balatonfőkajár felé a település központján keresztül, vagy egy olyan úton, ami senkit nem zavarna. Az ügyvezető szerint a minisztérium egyik aggálya, a szűk vasúti átjáróban való közlekedést szembejövő forgalom táblával lehetne megoldani, az úton pedig lehetne félreálló öblöket kialakítani a nagy járműveknek. Számtalan hasonló megoldás van erre az országban.

- Nem lehet az M8-as autópályára várni, a döntéshozóknak a jelenlegi problémát kell megoldaniuk, most, nem hat, vagy ki tudja hány év múlva - utalt a tárca levelére. - Mindent megtettünk, amit tehetségünk és erőnk engedett, de eddig nem jutottunk semmire; nem csigalépcsőt akarunk a Holdra, hanem egy 1000 méteres utat Csajágtól a 710-es elkerülőig  fogalmazott. Nagyvonalúnak tűnő ígéretet is tett: vállalják, hogy traktorjaikkal télen tisztítják az utat.

A helyzetet vizsgáltuk már az önkormányzat, a gazdasági cég szemszögéből, nézzük az átlagpolgárt. A Csajágon élő Pekker Tamás hetente öt napot használja az utat, igaz csak Kenesére jár de ezzel is jelentős összeget, takarít meg. Éves szinten elvileg több mint 1000 kilométert spórol, ami a mai benzinárak mellett nem elhanyagolható.

- Szánalmas, hogy mi van ebben az ügyben, amikor azt látjuk, hogy mennyi felesleges dologra van pénz ebben az országban - mondja.

Végül egy jó tanács a műholdas navigációt használó sofőröknek: esős időben ne hagyatkozzanak az GPS-re, ha Csajágra szeretnének eljutni, mert bár a készülék jelzi a településre bevezető földutat, az esős időszakban bizonytalan, mint a kutya vacsorája..



A falu központján a majorig több mint 1700 tehergépkocsi és traktor
halad keresztül főleg tavasszal és nyáron,
ezt a forgalmat lehetne jelentősen csökkenteni.



63 méternyi aszfaltozott leágazás, ami, ha elkészülne
tíz kilométerrel és negyed órával csökkentené
a Csajág felé haladók útját és idejét

(Fotó: Gáspár Gábor)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!