2022.03.14. 06:52
Kiállításmegnyitóval kezdődött a balatonfüredi Tavaszi fesztivál
A Rippl-Rónai Józseftől Maurer Dóráig című kiállítással kezdődött pénteken a Tavaszi fesztivál négynapos, gazdag rendezvénysorozata a Vaszary Galériában.
Rippl-Rónai Józseftől Maurer Dóráig címmel nyílt kiállítás a füredi Tavaszi fesztivál keretében
Fotó: Penovác Károly/Napló
Kilencedik alkalommal szervezte meg a rendezvényt a Balatonfüred Kulturális Nonprofit Kft. (Füredkult). A különleges tárlat válogatás a Fővárosi Képtár modern gyűjteményéből, mely az ország egyik leggazdagabb magyar képzőművészeti gyűjteménye, és 2022-ben az említett galériában vendégeskedik. A kiállítás, melyet Aknai Katalin művészettörténész nyitott meg, Rippl-Rónai József és Ferenczy Károly alkotásaival indul, és mintegy száz művet felvonultatva a jelenkori alkotókig jut el. A tárlatot 2023. január 8-ig lehet megtekinteni. A megnyitón egyebek mellett elhangzott, a Vaszary Galéria majdnem egy évre modern művészeti múzeummá alakul át.
A Fővárosi Képtár gyűjteményéből több mint egy évszázadon átívelő válogatást tekinthet meg a közönség. A sarokpontokat két, a nemzetközi porondon is elismert művész jelöli ki: Rippl-Rónai József és Maurer Dóra. Rippl-Rónai művei már életében szerepeltek és azóta is töretlenül jelen vannak a hazai és külföldi kiállításokon, közgyűjtemények becses darabjaivá váltak. Maurer Dóra a nemzetközi képzőművészeti színtér megbecsült alakja, akinek nemrégiben a londoni Tate Modern Galéria biztosított önálló tárlatot. A Fővárosi Képtár az ország egyik kimagasló képzőművészeti anyagát őrzi. A Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozik, gyűjteményei, kiállítóterei az óbudai Kiscelli Múzeumban találhatók.
A képtárba az elmúlt hatvan évben bekerült alkotásoknak csak egy töredéke szerepel ezen a kiállításon, a látogató mégis olyan válogatással találkozhat, amely átfogó képet nyújt a magyar képzőművészet történetéről a századfordulótól a jelenig. A műveket kísérő szövegekből kibontakozik a gyűjtemény története. Aknai Katalin rámutatott, a kiállítás a női alkotók lehetőségeire, társadalmi helyzetére is fókuszál. – Az ezredfordulóra a nők nyilvános megjelenései kiegyenlítettebbé váltak, ám a régi reflexek, aránytalanságok még mindig velünk vannak. A megannyiszor homályba vesző életművek láthatóvá tétele a Fővárosi Képtár évtizedes missziója – fogalmazott a művészettörténész.