a tánc fesztiválja

2018.05.31. 13:01

Harmonikusan felépített koreográfiát hozott a Duda Éva Társulat

A sokoldalú eszközhasználattal és kreatív tánctechnikai elemekkel operáló Labirintus című koreográfiát tekinthette meg a Duda Éva Társulat előadásában A Tánc Fesztiválja közönsége szerdán a Hangvilla színpadán.

Leitner Vera

Természeti népeket megidéző képekkel és napjainkra szabott rituális dobok lüktetésévek indul a Labirintus, melyben a közösségnek az egyénre ható erejét sokoldalúan alkalmazott botok jelképezik; mindaz a feszültség, kényszer, igény, elvárás, amit egymás felé támasztunk hosszú, fekete csőként jelenik meg a színpadon. A harcra, fegyvernek, egymás felemelésére, de lerögzítésére is kiválóan alkalmas, illetve olykor a másik embert akaratában visszatartó korlátként megjelenő rudak kreatív eszközhasználatról tesznek tanúbizonyságot.

 

Férfi és nő örökös tánca előbb különös, megduplázott formában jelenik meg: bábként rángatja férfit a mögöttes férfi, nőt a mögöttes nő, majd elérkezik a pillanat, mikor ledobják „bábjaikat”, mondhatni maszkjaikat, az erőfeszítéssel megtanult, beidomított gesztusokat, s ők maguk, az irányítók csapnak össze, szépen kibontva az ösztönök felszínre törésének pillanatát.

A négy táncospár folyamatos mozgásban, olykor egészen elcsigázott, ismétlődő motívumokkal láttatja az egymásrautaltság, kiszolgáltatottság, önfeladás mozzanatait, és felvillan a jövő is: az átszúrt testű és koponyájú alakok, akiken, akikben már több alkalommal is mély sebeket ejtettek az emberi társaskapcsolatok jelképes fekete csövei, mégis megtanultak a sebekkel, a lefűrészelt rudakkal testükben tovább lélegezni, élni, mozogni. Légies, gyönyörűen kivitelezett pontja az előadásnak, mikor az egyik táncosnőt a négy férfi táncos két csővel emeli, mozgatja, lépteti fel és le a térben; látványos, megható útkeresése ez az életnek kiszolgáltatott embernek.

Szépen rímel a kezdésre a lezárás, melyben az előzőleg egy-egy táncost valamilyen módon sakkban tartó csoportok megismétlik rövid, a közösség hatalmát, erejét leíró jeleneteket, ám ezúttal minden esetben a központ, a kiszolgáltatott táncosok nélkül, akik ellen ez a közösségi erőhatás irányul. Furcsán kiüresedett formációkat látunk, melyek a szenvedő alany nélkül egészen groteszkké válnak.

A Tánc Fesztiválja további előadásairól a fesztivál honlapján tájékozódhatnak az érdeklődők.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában