2024.07.09. 07:00
Repülni vonattal? Most lehetséges volt!
Aki a 70-80-90-es évek világa felejthetetlen élményeinek részesévé kívánt válni, megtehette az északi és a nyugati Balaton-parton július 6-7-én. Repülni vonattal – időben vissza – ez volt a retró hétvége célja. Az idei rendezvényen az évek óta megszokott, újra megismert járművek mellett újabb, korabeli, külsőre eredeti fényezéssel ellátott, belül is felújított vonóerő-állomány vontatta a szerelvényeket Balatonfüred és Tapolca, valamint Pécs és Győr között, utóbbi Lesencetomaj, Tapolca környékét érintette.
Álomvilágot varázsoltak a Balatonhoz az idei első retró vasúti hétvégével. A korábbi években ilyenkor tapasztalt leállások, hatalmas késések ezúttal elmaradtak, természetesen tíz-tizenöt perc, akár fél óra csúszás a menetrendben előfordult – de érdekel ez ilyenkor valakit? Nem bizony! Annál inkább szeretne minden látogató egy jót repülni, visszautazni a múltba. Ki azért, mert felnőttként naponta utazott a szerelvényeken, mások, mert gyermekként először ültek rajtuk. Korunk fiataljait pedig lenyűgözik a vasút több évtizeddel ezelőtti mindennapjai.
Számos jeles alkalmat ünnepel a magyar vasút. Harmincéves a hazai InterCity-motorvonat-gyártás egyedi járműve, a Samu, mely idén megjelent a Balatonnál (korábban erre nem járt). Balatonfüreden csodáltuk meg, Tihany InterCity néven érkezett, Utasellátó-fülkével. A V63-as Gigant villanymozdonyok fél évszázada gördültek le a gyártósorról, az M44-es Bobó tolatómozdonyok pedig hetvenévesek lettek, utóbbiak két példányát szintén elhozták. A MÁVAG-gyár egyik legsikeresebb terméke, a 424-es gőzmozdony idén ünnepeli forgalomba állásának százéves jubileumát. A Bivaly becenevű mozdonyról már írtunk, hisz évente meglátogatja a Balaton-partot. Szombaton a Békéscsaba felé közlekedő Csabai Tekergő expresszt hozta Tapolcától Balatonfüredig vastag csíkos gyorsvonati kocsikkal. A személykocsik közül az EuroCity-flotta gerincét nyújtó járműsorozat első példányai ugyancsak harmincévesek, a CAF étkezőkocsijaink Európa számos pontjára eljutottak szinte minden jelentősebb EuroCity útvonalon. A rendezvényen az évfordulós járművek kaptak kiemelt szerepet.
A különleges összeállítású gépek, szerelvények közül megemlítjük az eredeti színterv alapján új fényezést kapott, korhű jelképekkel ellátott M41 2112-es, illetve a picit későbbi korszak fényezésében pompázó M41 2143-as Csörgőt. A dízelgép az egykori Ganz-MÁVAG terméke, remotorizált változatai naponta vontatják Füred és Tapolca között a menetrendi vonatokat, de az igazán nagy számot azok a gépek jelentik, melyek eredeti állapotban és motorral teszik ugyanezt. Korábban sokáig verődött vissza jellegzetes hangjuk a parti hegyekről, becenevüket erről a csörgő hangról kapták. Hasonló felújításon esett át a villanygépek közül a V43 1008-as Szili, visszakapva hatvanas évekbeli fényezését. Napi forgalomban már nem közlekedik, a retró flottát erősíti. Ez volt a V43-as sorozat első példánya, melyet teljes mértékben idehaza gyártottak, több száz későbbi társával együtt. A Csabai Tekergő expresszvonat élén állt forgalomba a gép Balatonfüredig, a villamosított szakaszon.
Szenzációt jelentett a Saxonia Express, mely július 4-én indult Berlinen át Potsdamból és Lipcsén keresztül Halléből, hogy a drezdai egyesítés után Közép-Európán keresztül, Csehországon, Szlovákián, majd Komárom érintésével eljusson a magyar tengerhez. Tapolcáról szombat délután az M62 194-es Szergej továbbította személyvonatként Balatonfüredre a német kocsikat, vasárnap pedig az M61 001-es svédacél, azaz a retró sztár NoHAB. Érdekes volt vasárnap délután a 19776-os személyvonat, melyet két M62-es mozdony vontatott.
Minden vonaton meglepetésekkel segítettek a múltba repülni
Valamennyi személy- és expresszvonaton közlekedtettek autentikus első osztályú kocsikat. Újdonságként mutatkozott be a vékony csíkos Rába első osztályú gyorsvonati kocsi. A WR 252-es nosztalgia étkezőkocsi pedig az 50-es, 60-as évek hangulatát hozta vissza. Vasárnap személyvonati forgalomba állt a MÁV-HÉV két Bobója, M44-es mozdonya, a típus hetvenedik évfordulóját ünnepli! Szerelvényük a teli kék személyvonat volt, több különleges kocsival. A WLS 053-as kormányzati poggyászteres kocsit most először vetették be közforgalomban, számos, a hagyományos közlekedésnél nem látható berendezését bemutatva. Egy pár Kék Hullám InterCity vonat szintén különleges összeállításban közlekedett, a szerelvényt komfortkocsival is kiegészítettek, amit Tapolcán megtekinthettük. Egy másik Kék Hullámnál a megszokott alapszerelvényt egészítették ki CAF étkezőkocsival.
S ha már Balaton… a 26-os vonal mentén is retró összeállítással közlekedett számos személy- és távolsági expresszvonat. A Győr–Keszthely között járó Tanúhegy expressz szerelvényét szombaton Celldömölktől Keszthelyig gőzös vontatta, a már említett 424 247-es Bivaly.
Végül egy igazi meglepetésről. Balatonfüred és Siófok között, a tihanyi kompon át a vonatokhoz csatlakozó retró különjáratú Ikarus 55 Lux, azaz egy „faros”, illetve egy későbbi Ikarus 266-os autóbusz bonyolította le a nem csekély forgalmat.