2023.10.09. 11:00
Motorkocsiból lett szerelvény – ablakos vonat járt a huszonhetesen
Még a Bakonyvasút Szövetség szervezésében 2018-ban egy mozdonyos különvonat járta be a Veszprém–Papkeszi pályaszakaszt, idén viszont egy motorkocsit terveztek indítani, újra közlekedtetve „ablakos” (személyszállító) vonatot. Igen ám, de az utazni vágyók nagy száma miatt mellékkocsit is csatolni kellett.
Az érdeklődés a vártnál nagyobb lett
Fotó: Benkő Péter
A vasútrajongók számára élmény volt minden használt és üzemen kívüli állomáson, megállóhelyen megállni, és fotómegállásokat is beiktattak. A különvonat Veszprémből indulva először a 20-as vonal mentén fekvő egykori Kádárta megállóhelyen állt meg, majd Hajmáskéren, Sólyban, aztán a vilonyai sziklánál jött a fotómegállás. Vilonya-Királyszentistván megálló-rakodóhely következett, végül pedig Papkeszi. Ide, a végállomásra Ráczkevi Lajos polgármester is kilátogatott, köszöntve a különvonat utasait, akiket a helyiek enni- és innivalóval kínáltak.
A Papkeszire érkezés után sikerült beszélgetnünk a kezdeményezővel, Bokor Péterrel, aki elárulta, maga sem számított ekkora érdeklődésre, amikor magánszemélyként egyetlen motorkocsit rendelt a vasúttól. A Bzmot-motorkocsi negyvennégy ülőhelyes, de felhívására olyan sokan érkeztek a nosztalgiázni vágyók, vasútbarátok, hogy végül átlépték a hetven főt, ami szükségessé tette egy mellékkocsi csatolását is. Így elmondhatjuk, ha nem is mozdonyos vonat, de szerelvény járta be az útvonalat. A szervező elmondta, ez már a negyedik különvonat, amit sikerült összehoznia. – Nagy mellékvonalpárti vagyok, célom, hogy megismertessem másokkal a ma már nem használt vasútvonalakat, mert szívemen viselem sorsukat. Ezen a 27-esen nem sikerült utaznom, amíg mindennapos volt a személyforgalom Veszprém és Lepsény között. A Bzmot szerelvénnyel ezért a személyforgalom megszüntetése előtti utolsó korszakot, a 90-es évektől 2007-ig tartó időszak hangulatát sikerült most felidézni – foglalta össze.
Veszprém–Papkeszi–Veszprém vonattal
Fotók: Benkő PéterA szervező azt is elmondta, a vasúttársasággal szerződést írt alá, melyben rögzítették, a különvonat közlekedtetése során melyik fél mit vállal. A kezdeményező nem titkolt célja a vonal újraélesztését elérni, véleménye szerint napi néhány, az igényekhez igazodó vonattal ezt el lehetne kezdeni, hosszabb távon pedig Győr, Veszprém és a Balaton térségét a meglévő vasúti tengelyen összekötni, mint egykor volt. Tisztában van vele, hogy a pályát ehhez újból járhatóvá kell tenni a Papkeszitől délre eső szakaszon, aminek nyilván van költsége, ráadásul ismert a dízelvonóerő-hiány, mely nem csak idehaza jelent problémát. Mégis bízik abban, hogy egyszer majd megvalósul ez a ma még csak álom.