2024.10.12. 11:00
A fejlesztések sora a siker titka
Mindig tudni kell fejleszteni, tovább kell gondolkodni a Lipóti Pékség tulajdonosa szerint. Tóth Péter vallja, hogy ez a siker titka.
Az Ajkai Polgári Szalon vendége Tóth Péter volt. Az est házigazdája, Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter beszélgetett a Lipóti Pékség tulajdonosával a siker titkáról a Hotel Kristályban.
A siker egyik titka a folyamatos fejlesztés és az optimizmus
A beszélgetésen kiderült, hogy a cégcsoport családi vállalkozásként működik évtizedek óta.
- Mi, magyarok általában pesszimisták vagyunk, nem szeretünk vállalkozni, és bár sok vállalkozás van hazánkban, azok jelentős része passzív. Emellett a kudarctól elveszítjük a kedvünket, miközben a Lipóti Pékség az elmúlt 35 évnek a legtisztábban magyar sikertörténete. Nem hallani róluk semmi negatív hírt, de vajon mi a titok e mögött? – tette fel a kérdést Navracsics Tibor.
A cégtulajdonos leszögezte, hogy sokat tettek azért, hogy ez így legyen, de a sikerrel nem fér össze a pesszimizmus.
- Az ebbe az iparágba nem fér bele. Elhivatottságra, tudatosságra van szükség. Mindenki másban tud erős lenni, de a legfontosabb a pontos tervezés. Ha megtaláljuk azt az utat az életben, amely legközelebb áll a szívünkhöz, akkor azt sikerre lehet vinni. 1989-ben eleve a pékségbe születtem, olyan családba, ahol mi a testvéreimmel és szüleimmel együtt vittük az iskola felé a kenyeret is. Láttuk a kenyérkészítés és -szállítás folyamatait, számunkra természetes volt, hogy a családunk kereskedik. A testvéreimmel együtt mindannyian sportoltunk, magam is élsportolói karriert futottam be fiatal felnőtt koromra, de aztán a munkát választottuk. Csakhogy a sportban addigra megtanultuk azt a szemléletet, hogy felálljunk a kudarcból. Édesapánk munkáját, elhivatottságát látva, ismerve, megélve szerencsésnek érzem magam – mondta Tóth Péter.
Hozzátette, hogy véleménye szerint a legfontosabb, hogy az egész egy hivatás. - Pontosan meghatározott célokat tűztünk ki mindig, beleértve a fejlesztéseket és a generációváltást is. Édesapánk hentes volt, de a szélesebb kínálat miatt lassan vegyesbolttal egészült ki az üzlet, majd pékáruban is gondolkodott. Svédországba utazott emiatt kemencékért, amelyeket azonban itthon éveken át nem tudott üzembe helyezni a megfelelő áramkapacitás hiánya miatt. Azt tudták, hogy megvalósul a terv, csak meg kellett oldani. Azóta is a mai napig mindig felmerül valami, amit meg kell oldani. De nincs olyan, hogy nem, csak az a kérdés, hogy hogyan. 1992-től a 2000-es évek elejéig 30-40 fős üzemünk volt Lipóton, a környékbeli 40-50 boltba szállított a család pékárut a munkatársakkal. A multik megérkezése után átalakultak a falusi üzletek, 2004-2006 között a mintaboltok nyitásának ötlete fogalmazódott meg édesapánk fejében. Nyugaton ez már akkor nem volt ismeretlen. Koncepciót váltott, mert tudta, hogy ez a jövő. Két üzletet nyitott Mosonmagyaróváron, hármat Győrben, azokkal megalapozta az ötven munkavállaló megélhetését és stabil piacot teremtett az üzemnek. Ez felnyitotta a szemét, mára közel négyszáz boltos a vállalkozás. Egy franchise-lánc lett, amely év végére eléri ezt a számot, havonta négy-öt boltot nyitunk. 2008-ban a lipóti üzem mellé megvásároltuk a tatabányai kenyérgyárat, amely már egyértelműen azt a célt szolgálta, hogy arról a telephelyről Budapestet ellássuk. Akkor a fővárosban már jelen voltunk néhány bolttal és egyértelműen látszott, hogy az egy jó irány - sorolta az állomásokat a cégtulajdonos.
Kiemelte, olyan vonzó környezetet igyekeznek kialakítani a vállalkozó szellemű magyar partnereiknek, hogy ne ijedjenek meg a franchise-tól. - Segítünk egy-egy üzlet kiválasztásában, kialakításban, a piacon versenyképes termékkört kapnak. Ami pedig az utánpótlást illeti, igyekszünk felnyitni a fiatalok szemét, hogy az általuk képviselt szemlélet nem biztos, hogy mindig helyes. Nagy kihívást okoz a vállalkozói szférában a minőségi munkaerő, az utánpótlás biztosítása. Ehhez fel kell tudni nőni, sok esetben szemléletet kell tudni váltani vállalkozóként is és összehozni a többgenerációs működtetést. Ez borzasztó nehéz – mondta határozottan Tóth Péter.
Néhány évvel ezelőttig csak a saját mintaboltjaikba szállították a termékeiket, elfoglalták a budapesti piac egy részét. - Szinte korlátlanok ott a lehetőségek. 2010-től pedig a tudatos terjeszkedésben kitűztük célul az alföldi piacot a kecskeméti Univer cégcsoporttal közösen. Ők egy kenyérgyárat is működtettek megfelelő tudás nélkül és segítséget kértek. Végül felvállaltuk, hogy ebből országos hálózatot csinálunk. Akkorra már egyre tudatosabban megfogalmaztuk a céljainkat, hogy mit szeretnénk elérni. Az alföldi régióban 50-60 üzletet nyitottunk – mondta a cégtulajdonos, aki szerint a sikerhez kell egy jó üzletpolitika, és számtan, hogy az egész rentábilis és fejleszthető legyen. Mert mindig tudni kell fejleszteni, tovább kell gondolkodni, hiszen az egész egy borzasztó nagy verseny.