2024.04.28. 11:30
Változó technikai háttér mellett őrzik, átörökítik a helyi hagyományokat (képgaléria)
Nem a Fekete István ismert regényében szereplő Tüskevárban, hanem Tüskeváron járunk, vármegyénk nyugati településén, a Somló lábánál. Rövid időre visszatekintünk a közeli és a távolabbi múltba, majd újra jelenbe helyezve a történetet, bemutatjuk egy máig a településen dolgozó fazekascsalád mindennapjait – az ő segítségükkel. A község régen ismert volt fazekasairól. Ma is az a Tóth családnak köszönhetően, akik foglalkoznak még a mesterséggel.
Tóth Gergely, az édesapa fiával, Mártonnal. Gergely édesapja (idősebb Tóth Gergely) is ezt a mesterséget űzte. A család egy nagy fazekasdinasztia
Fotó: Gyarmati Láaszló/Napló
Bevezetésként egy személyes kitérő, ugyanis Veszprémben is dolgozott gyerekkoromban egy fazekasmester – Mátyás Jóska bácsi a Dózsavárosban –, ők szintén Tüskevárról kerültek a vármegyeszékhelyre. Nagyszüleimmel sokat jártam náluk, emlékszem, álltam a korong mellett, s találgattam, vajon mi formálódik meg az agyagdarabból… De hogy mennyi mindennel foglalkoznak a fazekasok azon túl, hogy a korongon remekműveket keltenek életre – már erről is van fogalmam, Tüskeváron a Tóth család elmesélte a szakma minden fogását, érdekességét, hátterét. Tanulságos volt!
– Azt mondom, szerencsés, hogy továbbvisszük, éltetjük a mesterséget, őrizve helyi hagyományait, jellegzetességeit – kezdi mesélni Tóth Gergely, az édesapa. Fiával, Mártonnal együtt dolgoznak a korongok mellett, megalkotva a remekeket. Most, amikor megérkezem, rögtön a műhelyben kezdünk beszélgetni.
– Azért nevezem szerencsésnek a helyzetet – folytatja az idősebbik mester –, mert Tüskeváron a hetvenes évekig egyszerre kilenc-tíz fazekas tevékenykedett. „Történelmünket” 1830-ig tudjuk hitelesen visszavezetni, amikor Tóth Antal fazekas dolgozott Tüskeváron, tehát már a szabadságharc előtt! – mondja a fazekas. De Gergely édesapja (idősebb Tóth Gergely) is ezt a mesterséget űzte. – A család egy nagy fazekasdinasztia – emeli ki a mester.
Bányászattól a motívumokig
A világháború előtt hatalmas volt a kereslet, a tüskeváriak rendszeresen vitték termékeiket vásárokra, Keszthelytől Győrig számos helyen megfordultak lovas kocsival. A ló és a kocsi nem csak erre kellett.
– Mindegyik fazekas rendelkezett saját földdel, ahonnan a kibányászott földet haza kellett szállítania. – Nem az agyagot? – kérdezem, mire a mester elneveti magát: – A Nyugat-Dunántúlon a fazekasok az agyagot földnek hívták. „Mikor mész földért? – ezt kérdezgették egymástól.
Én pedig azt kérdezem, hogyan folyt a bányászat. Gergely elmeséli, egy körben leástak olyan mélységig, ameddig az agyagos talaj tartott, s oldalirányba bujtókapával oldaljáratokat vájtak az agyagba. Majd a földdel, tehát agyaggal megrakott kosarakat lovas kocsira rakták, amennyit a kocsi és a ló elbírt. – Volt súlya! Ma is magunk bányásszuk az agyagot, feltárásos módszerrel úgymond leszíneljük, de kézi erővel termeljük ki, s teherautóval hozzuk haza. A kézi munka azért fontos, hogy ahogyan az anyag a földben van, felül a zsírosabb, alul a soványabb része, úgy maradjon egyben. Ebből, mire a műhelybe kerül, lesz egy homogén alapanyag, csak abból lehet dolgozni. De az agyaggal más, kevésbé ismert teendőink is vannak. A feltárásos módszer miatt az agyag fölött van némi kavicsos réteg, ami mészkukac formájában kipattan. Ha ezt nem vesszük észre a korongon, selejtté válik a munkadarab. No, emiatt kell iszapolni: felhígítjuk az agyagot, átszűrjük, víztelenítjük és fél évig érleljük – magyarázza a mester.
Megtudom, a magániparosok helyzete megváltozott, amikor szövetkezetek alakultak. A földet, lovat be kellett adni a téeszbe, viszont továbbra is biztosították az agyagot azzal a feltétellel, hogy rekultiválják a kibányászott területet. A szövetkezet traktorral, pótkocsival adta a vásárokra a szállítást, így ment ez a kilencvenes évekig, a téesz megszűnéséig.
A hatvanas-nyolcvanas éveket szakmailag nem nevezem dicső kornak – hangzik a tanulság –, inkább anyagilag erősödtünk. Később az emberek újra ráleltek a használati edényekre, szabadban sütögetésnél felfedezték, vannak bizony ahhoz eszközök, s elkezdték keresni.
A fazekasság nehéz szakmunka. Nem művészet, ahogy sokan hiszik, mert mindennapos használati eszközöket készítenek.
– Igyekszünk megfelelő színvonalon lépést tartani az igényekkel – folytatja a mester. – Folytonos fejlődéssel-fejlesztéssel technikában, háttérben, de úgy, hogy mellette a hagyományokat is tiszteletben tartsuk, továbbvigyük. Nem elcsépelt mondatok ezek, hanem ez a valóság. S mik a hagyományaink? Nos, az alkalmazott motívumokat ugye meghatározza a helyben található agyag, mely kihat a formavilágra, díszítésre, azaz nem lehetséges bárhol bármit készíteni. Különbség van használatban is, az egyik edényben lehet sütni-főzni, a másikban nem. A térségünkben fellelhető alapanyag lángálló. A motívumokat a használat célja is befolyásolja, az írókázás csak néhány edényen jelent meg. Jellemző a fehér csík, a hullámvonal, a pontok, s igen jellegzetes a csigavonal – teszi hozzá Tóth Gergely.
Egyetlen zsűrijük a vásárló
– Mire van ma leginkább kereslet? – kérdezem, mire az ifjabbik mester, Tóth Márton elárulja, lényegében ugyanazokra a tárgyakra, amikre a múltban. – Volt egy kitérő a hatvanas években, öntöttvas edények megjelenésével a fazekas termékek iránt megcsappant a kereslet, de ma reneszánszukat élik termékeink. Mégis, miben változtak az igények? A modern konyhákban elsősorban a formákon kellett változtatni, úgy, hogy a gyökerek megmaradjanak, azaz a fő formákat, motívumokat igazítottuk a mai igényekhez. – Az egyik legfontosabb – teszi hozzá Gergely, az édesapa –, hogy a fazekasok által korábban használt ólmos mázat felváltotta a méreganyagot nem tartalmazó máz. Megnőtt az igény a kemencében használható edények, sütő- és főzőtálak, leveses fazekak, tepsik új formái iránt. Jól érezhető, mennyire más az íze egy cserépedényben főtt levesnek, ami nem kap akkora hősokkot, az ízek, tápanyagok jobban megmaradnak. S ma is fő termékeink a virágcserepek, virágedények átalakított formában.
Gergely egy érdekességet mesél: régen egy faluban egyetlen nagy, közösen beszerzett fazék volt, amiben lakodalmakra főztek, s rendszeresen oda vitték, ahova kellett. Ilyenek ma már nincsenek, ám hogy mégse vesszen el ez a hetven-, akár nyolcvanliteres fazék, még készítjük, csak más a funkciója, virágedény lett belőle. Nekünk egyetlen zsűrink van, a vásárló – mondja a mester. – Minden edényünket népművészeti zsűri bírálja, fiam, Marci népi iparművész: nem kihaló szakma tehát ez, viszont a hagyományos értelemben vett fazekasokból, akik ebből biztosítják családjuk megélhetését, viszonylag kevés van.
Ellátták a mezőgazdaságot is
A fazekasokat régen rendszeresen felkeresték a gazdálkodók, hisz olyan nélkülözhetetlen eszközökkel látták el őket, mint a csirke- és kacsaitató, vagy a tejesfazekak. A téeszesítés után pedig önetetőket, önitatókat készítettek.
Tisztelik az alapanyagot
Tüskeváron négy köbméteres, német típusú bárányos fekvőkemencében égettek, melybe a méteres ölfát olyan vékonyra hasogatták, hogy egy kézzel bedobhassák. Ezeket kiszorították az elektromos kemencék, részint praktikusak, másrészt egyenletes hőt, egyenletes minőséget biztosítanak. – A fatüzeléses kemencéknek megvolt a varázsuk, csodálatos volt égetni bennük! Csak úgy, magunk szórakoztatására tervezzük egy hagyományos fatüzelésű kemence visszaállítását – árulja el Gergely, miközben megtekintjük a három elektromos kemencét.
Amikor aziránt faggatózom, a tüskevári Tóth-fazekasoknak melyik munkafolyamat okozza a legnagyobb örömöt, egyszerre, határozottan válaszol apa és fia: –Mindegyik! Nincs kedvenc darabunk, ha nem kedvvel tennénk, nem végeznénk ezt a munkát. Az anyagot, tehát az agyagot tisztelnünk kell – mondják –, mert ha félvállról vesszük, azt megbosszulja. Az egyszerűbb tányértól a legnagyobb virágcserépig ugyanolyan odafigyeléssel gyártunk mindent, csak úgy lesz funkciójára alkalmas. Egész apró tárgyakat is örömmel csinálunk, a szépség a munkánkban rejlik, ahogy egy darab agyagból a kezünk alatt formálódnak a termékek – mondják. És természetesen be is mutatják.
A termékválaszték számos csodás darabból áll, ezt alkalmam volt látni, megcsodálni, de vajon hogy formálódik át az agyag például edénnyé? – Nos, először egy homogén állagú agyagtömböt felhelyezünk a korongra, középre fogjuk, ez a kézi gyúrás folytatása, befejezése. Majd kialakítunk középen egy lyukat, az lesz az edény belseje, de a kellő fenékvastagságot meghagyjuk. Aztán a kihűlő agyaggyűrűt felfelé, cső formában húzzuk, ezt többször ismételjük addig, míg kialakul a kellő falvastagság. Végül fakés segítségével adjuk meg a végső formát – avat be az alapokba Gergely.
– Úgy ülök le korongozni, hogy tudom, mi lesz a végtermék. Például mekkora arányban húzzam fel azt a csövet, amiből kialakítom a formát – teszi hozzá Marci, aki az üzletben elárulja, ebben a szakmában igaz az élethosszig való gyakorlati tanulás. – Mindig jobbra, szebbre törekszünk, ehhez formálódnak mozdulataink. Változik, fejlődik a technikai háttér, ami viszont változatlan: ragaszkodunk hagyományainkhoz, őrizzük, átörökítjük azokat – hangsúlyozza a népi iparművész fazekas.
Berögzült mozdulatsorok
Gondolom, ha a forma elkészül, azt követi a díszítés – jegyzem meg, mire elmondják, igen, ám hosszú évek alatt berögzülnek a mozdulatsorok, akár a biciklizésnél. Nem gondol rá senki, miközben tekeri a pedált, forog a kerék, halad előre. Így van ez a fazekas munkával is. Viszont fontos tudni, ha két fazekas ugyanolyan és ugyanannyi anyagból dolgozik, soha nem teljesen egyforma mozdulatsorokkal teszi, hisz az ízületek, inak jócskán „beleszólnak”. Két, teljesen egyforma végtermék tehát nem létezik – bár szemre nagyon hasonlók.
Egy fazekascsalád mindennapjai
Fotók: Gyarmati László