2023.08.29. 17:00
Ez a Piroska még nem a mai Piroska
Ugrás a 20. század végébe kosz, pislákoló lámpák és kályha nélkül – a magyar motorkocsigyártás nagy dobása volt 1970 és 75 között az MD motorvonatok forgalomba állítása a mellékvonalakon. Ugyanilyen nagy dobás volt elhozni az egyetlen megmaradt példányt, egyetlen MD-mozdonyt a retró vasúti hétvége szervezőitől.
Füreden sokan fotózták és fotózkodtak vele
Fotó: Benkő Péter/Napló
A küllemével a modern időkbe mutató dízel-motorkocsi a maga idejében ugrásszerű fejlődést hozott. Különösen azok szemében-fülében, akik gőzös vontatta vicinálisokhoz, vagy a döcögő Ab motorkocsikhoz szoktak hozzá. Csupán 40 darabot gyártottak ebből a komplett szerelvényből, mert érkezésük az időre esett, amikor az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció már életbe lépett, a mellékvonali közlekedtetés megszüntetésre kihegyezve. Ezek a járművek teljes szerelvényként három, teljesen azonos vezetőállással rendelkeztek, egy komplett szerelvénybe négy mellékkocsi tartozott.
Egyre kisebb számban vettek részt az MD-k napi forgalomban, majd a 2000-es évek elején kivonták őket közforgalomból. A mára megmaradt egyetlen MD, a 3017-es pályaszámú – mely lényegében a szerelvény mozdonya – gyomirtó vonatokat továbbítva az ország valamennyi részén előfordul. Funkciója ma ennyi, na meg még az, hogy részt vegyen a retró-hétvégén a Balatonnál. Mindkét feladatát kiválóan teljesítette, így csupán mozdonyként vitte most a vegyes, 2. osztályú kocsikból összeállított szerelvényt a magyar tengernél, sokak örömére. Mégiscsak magyar jármű.
Az Mdmot sorozatú szerelvények neve kezdetben „Piroska” volt színük miatt, de ezek a „Piroskák” már nem ugyanazok, mint a ma szintén erre a névre hallgató, a hetvenes évek Csehszlovákiájától több száz példányban beszerzett Bzmot motorosok, melyeket az egész ország jól ismer mind a mai napig.