2021.05.05. 07:00
Vissza az iskolapadba: Örömmel várják a találkozást a diákok, de lelki terheik lehetnek
Egy perc alatt visszaszokhatnak a felsősök és a középiskolások az osztálytermi tanításba, már most örülnek, hogy hamarosan személyesen beszélgethetnek, találkozhatnak, de véleményüket tiszteletben kell tartani. Nem tudni, melyikük hogyan élte meg családjában a járványt – mondta el Csizmaziáné Fazekas Beáta tanár.
- A gyerekek között nagy a különbség a téren, hogyan szokták meg, viselték el a távoktatásban töltött hónapokat. Akik kellőképp önállóak és arra törekedtek, ne maradjanak le, azok jól ki tudták használni ezt a lehetőséget is. Mi, tanárok is arra buzdítottuk őket, hogy a legtöbbet hozzák ki az előállt helyzetből. Sok órát online megtartottunk, igyekeztünk a maximális segítséget megadni nekik az otthoni tanuláshoz.
Többen érezték is, a javukra fordíthatják azt, hogy nem kell az iskolába bejárniuk. Több időt szánhattak a nekik fontos tananyag elsajátítására. Inkább a szülők estek kétségbe amiatt, hogy keveset lehettek kortársaikkal és akadt aki arra gondolt, hogy esetleg a kényszerű otthonlét, a kapcsolatok hiánya következtében szorongásossá válhatnak – sorolta tapasztalatait Csizmaziáné Fazekas Beáta, a veszprémi Lovassy László Gimnázium matematika-fizika tanára. Szerinte egy perc alatt visszaszoknak az iskolapadba a diákok, mert már nagyon várják, hogy újra együtt legyenek osztálytársaikkal. Ha ritkán találkozhattak az elmúlt időszakban páran, élvezettel beszélgettek, örültek egymásnak.
Csizmaziáné Fazekas Beáta elsős gimnazisták osztályfőnöke, akik a koronavírusjárvány miatt nem tudták eddig eléggé megismerni egymást, nem tudtak szorosabb barátságokat kötni még. Hamarosan erre alkalmuk nyílik. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet a tanár, hogy az első héten, amikor újra járhatnak az iskolába, várhatóan fáradtabbak lesznek a szokásosnál. Ugyanis jellemzően kevesebbet mozogtak az elmúlt időszakban. Korábban is kell majd felkelniük, nem ehetnek akkor, amikor épp eszükbe jut. Újra alkalmazkodniuk kell az iskolai oktatás ritmusához. Ezért is fontos, hogy elegendő időt töltsenek alvással, ügyeljenek napirendjük kialakítására.
A tanárnő úgy véli, szerencsés, hogy épp a tanév utolsó hónapjára térhetnek vissza az osztálytermekbe a tanulók. A tananyagban ugyanis már a vége felé járnak, és erre az időszakra egyébként sem szoktak a pedagógusok sok feladatot hagyni, mert ilyenkor már melegebb az idő, nehezebb a diákoknak koncentrálniuk. Így könnyebben visszarázódhatnak a hagyományos tanulási formába és a felzárkóztatásra is mód nyílik. Az Csizmaziáné szerint csak később derül ki, mennyire jól tudták elsajátítani az ismereteket a távoktatás során. Oktatóik azzal a felelősséggel, annak tudatában tanították őket az elmúlt hónapokban is, hogy a járvány miatt otthon töltött időt megszokott tanítási formában nem kapják vissza.
- Arra vigyázni kell, hogy semmiképp se a számonkérésen legyen a hangsúly a padokba visszatérés után. Nem dolgozatok írásával kezdjük az órákat, hogy nagyobb feszültség nélkül szokhassanak vissza az iskolába járáshoz a diákok. Tiszteletben kell tartani véleményüket is, mert nem tudni, melyikük hogyan élte meg családjában a járvány következményeit, komolyabban megbetegedett-e közeli rokonuk. Nem tudjuk pontosan, melyiküknek mekkora lelki terhet jelentettek az elmúlt időszak történései, mennyire félnek esetleg több ember között lenni, a nap nagyobb részében társaikkal egy helyen tartózkodni. Előfordulhat, hogy felszabadultságukat az gátolja, hogy van rokonaik közt olyan, aki veszélyeztetett a vírus szempontjából és tartanak attól, hogy hazaviszik neki a fertőzést. A legjobb, ha nyíltan beszélnek erről, ha beszélgetünk velük ezzel kapcsolatos érzéseikről – szögezte le a tanárnő.