2019.06.23. 07:00
Csernobil: a hazugság ára
Az HBO mindig is híres volt az aprólékos műgonddal elkészített sorozatairól. Legújabb produkciójukkal igen kényes, ám napjainkban is aktuális témába nyúltak, a kockázatos üzlet azonban megérte a beleölt energiát, a Csernobil mestermű lett.
Forrás: hbogo.hu
1986. április 26-án a Csernobil és Pripjaty városok mellett fekvő Vlagyimir Iljics Lenin atomerőmű 4-es blokkját robbanás rázta meg, ami az eddigi legnagyobb nukleáris katasztrófának számít a történelemben. Az ezzel szabaddá vált radioaktív felhő szinte egész Európára kiterjedt, noha a szennyezés legtöbbje, mintegy 60 százaléka Fehéroroszországot érte. A közeli Pripjaty városát rövid idő alatt kitelepítették, de a lakók így is majdnem két teljes napig voltak erős dózisnak kitéve. A katasztrófa hatalmas áldozatokat követelt, amikről ma már reálisabb képet kaphatunk, de még így is rengeteg olyan adat és statisztika létezik, amiről nincs hivatalos információ, illetve ha van, hallgatnak róla. Ezt a jelenséget járja körül az HBO ötrészes minisorozata, igen erőteljes módon.
Az öt epizód szépen felosztható, a közös szál adott, de mind más aspektusát mutatja be a katasztrófának. A nyitányban magának a robbanásnak is tanúi vagyunk, több nézőpontot követve. Az erőmű munkásainak pánikja, a felelősök bagatell döntései, a következmények figyelmen kívül hagyása, a helyszínre érkező tűzoltók halálra ítélt küzdelme, illetve a városlakók édes tudatlansága. A főhős Valery Legasov (Jared Harris) vegyészprofesszor, akit a helyszínre hívnak, hogy adjon jelentést a károkról. Ő képviseli a józan észt, az őszinteséget, hozzáértést, aki reálisan fel tudja mérni, mekkora is a baj.
Munkája nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ne következzen be egy sokkal nagyobb, második robbanás, ami fél Európát lakhatatlanná tette volna. Ezenfelül igyekezett minden információt napvilágra hozni és folyamatos csatában állt a vezetőséggel, akik természetesen nem akarták bevallani, hogy az ő szülőföldjükön ilyesmi megtörténhet. A katasztrófa mértéke és hatása egészen hihetetlen és félelmetes, a politikai vezetés önfejűsége azonban még inkább olaj a tűzre, és roppant bosszantóvá teszi a tényeket. Ezt a vezetést képviseli Boris Scherbina (Stellan Skarsgard), akinek karaktere gyönyörű ívet ír le az öt epizód alatt.
A kezdeti csőlátású pártemberből olyan alakká válik, aki felismeri a valós szerepét és a következményeket ebben a játszmában. A harmadik főszereplő az egyetlen fiktív személy, Ulana Khomyuk (Emily Watson). Ő a Legasovot segítő tudóscsoport egyszemélyes manifesztuma, s mondanom sem kell, kulcsfontosságú figura.
Ki kell emelnem, hogy a széria mennyire jól bánik a filmnyelvi eszközökkel. Képi megjelenítés, zene, atmoszférateremtés, vágás, színészek, minden tökéletes. A bányászok elképesztő munkája, a reaktor alá beúszó búvárok horrorba illő akciója, vagy a „likvidátorok” küzdelme a tetőn maradt törmelékkel, olyan jeleneteket eredményeznek, amik beégnek az agyunkba. Az érem másik oldala a sugárzás, illetve az azt elszenvedő áldozatok kálváriája. A harmadik rész kórházas jelenetei zsigeri erejűek, gyomorba vág, ahogy első kézből látjuk, mit művel ez az ellenség az emberrel. A záróakkord gyönyörűen keretbe foglalja a történetet.
Főként a felelősöket kereső tárgyalásra fókuszál, elmagyaráz mindent, illetve rekonstruálják a robbanáshoz vezető utat, majd magát a végzetes gombnyomást is. Zseniális dialógusok, igényesen felépített cselekményvezetés, majd az epilógusban érkezik a kegyelemdöfés.
A Csernobil minden dicséretet megérdemel. Érdekes téma, amit számtalanszor körbejártak, de efféle nagyjátékfilmes vagy épp tévésorozatos köntösben, ilyen odaadással még soha. Laikusoknak is érdemes átélni, mert ez a 20. század egyik megkerülhetetlen tragédiája, aminek következményei a mai napig kihatnak a világra. Megfoghatatlanul nyomasztó atmoszféra őszinte körítéssel, velős rendszerkritikával. Egyszerre képes sokkolni, miközben közérthetően, mégsem szájbarágósan mesél. Közel hibátlan munka a Csernobil, ami egyértelműen az év sorozata, és még nagyon sokáig emlékezni fogunk rá, akárcsak a valós katasztrófára.