2010.11.06. 08:52
A tévé helyett a monitort bámulják napszámra a fiatalok
Csaknem napi öt órát töltenek a képernyő előtt a középiskolás korú, 15-19 éves fiatalok. Médiafogyasztási szokásaik mára teljesen eltérnek az idősekétől.
Az elmúlt tíz évben tizenhatszorosára növekedett azon fiatalok száma, akik naponta interneteznek. Ma már naponta 4,9 órát töltenek el a különböző képernyők előtt a 15-19 évesek. Ugyanakkor a rádió és a magazinok fogyasztása lassú csökkenést mutat körükben. Egyre inkább átalakítják a cégek marketingkommunikációs döntéseit is a fiataloknak az idősebbekétől eltérő és az utóbbi években nagymértékben átalakuló médiafogyasztási szokásai, amelyeket a megváltozott technológiai környezet, az átrendeződő - de kevésbé feltérképezett - értékeik és életvitelük is folyamatosan formál, befolyásol. A 15-19 évesek egy évtizeddel ezelőtti médiafogyasztása ugyan kisebb intenzitást mutatott, de mintázata megegyezett a felnőtt lakosság szokásaival. Különösen az elmúlt öt év hozott drasztikus változásokat: a rohamosan terjedő internethasználat (a 2000-es 4 százalékról 2010-re 65 százalékra növekedett) mellett a televíziónézés 6 százalékos emelkedést ért el - derül ki a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti MédiaAnalízis tanulmányának összegzéséből.
A teljes médiafogyasztásra szánt idő tovább növekszik, és egyre nagyobb szeletet hasít ki a 15-19 évesek mindennapjaiból. A növekedés motorja az internet, amely felváltott több szabadidős és társas tevékenységet is. A fogyasztott tartalmak színesedése mellett az idő növekedése valószínűleg egyre gyakoribb párhuzamos médiafogyasztást, illetve háttérfogyasztást is jelent. Amíg 2000-ben a televíziónézés a körükben az együttes idő 91 százalékát tette ki, addig 2010-ben már csak 59 százalékát.