Borosta

2010.11.06. 08:52

A tévé helyett a monitort bámulják napszámra a fiatalok

Csaknem napi öt órát töltenek a képernyő előtt a középiskolás korú, 15-19 éves fiatalok. Médiafogyasztási szokásaik mára teljesen eltérnek az idősekétől.

B. Kiss László

Az elmúlt tíz évben tizenhatszorosára növekedett azon fiatalok száma, akik naponta interneteznek.  Ma már naponta 4,9 órát töltenek el a különböző képernyők előtt a 15-19 évesek. Ugyanakkor a rádió és a magazinok fogyasztása lassú csökkenést mutat körükben. Egyre inkább átalakítják a cégek marketingkommunikációs döntéseit is a fiataloknak az idősebbekétől eltérő és az utóbbi években nagymértékben átalakuló médiafogyasztási szokásai, amelyeket a megváltozott technológiai környezet, az átrendeződő  - de kevésbé feltérképezett  - értékeik és életvitelük is folyamatosan formál, befolyásol. A 15-19 évesek egy évtizeddel ezelőtti médiafogyasztása ugyan kisebb intenzitást mutatott,  de mintázata megegyezett a felnőtt lakosság szokásaival. Különösen az elmúlt öt év hozott drasztikus változásokat: a rohamosan terjedő internethasználat (a 2000-es 4 százalékról 2010-re 65 százalékra növekedett) mellett a televíziónézés 6 százalékos emelkedést ért el - derül ki a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti MédiaAnalízis tanulmányának összegzéséből.
A teljes médiafogyasztásra szánt idő tovább növekszik, és egyre nagyobb szeletet hasít ki a 15-19 évesek mindennapjaiból. A növekedés motorja az internet, amely felváltott több szabadidős és társas tevékenységet is. A fogyasztott tartalmak színesedése mellett az idő növekedése valószínűleg egyre gyakoribb párhuzamos médiafogyasztást, illetve háttérfogyasztást is jelent. Amíg 2000-ben a televíziónézés a körükben az együttes idő 91 százalékát tette ki, addig 2010-ben már csak 59 százalékát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!