2016.07.20. 17:35
Ki fog így buszt vezetni?
Veszprém - Országszerte jelentős az autóbuszsofőrök létszámhiánya. Az ÉNYKK Zrt. már hosszú ideje folyamatosan próbálja népszerűsíteni a szakmát, de Veszprém megyében továbbra is negyvenhárom fővel kevesebben dolgoznak a társaságnál.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet weboldalán több olyan közlemény is megjelent, amelyekben a buszsofőrök kritikus létszámhiányáról olvashatunk.
- A ledolgozott évek után járó korkedvezmény eltörlése után nem csupán a fiatalabb autóbusz-vezetők néztek másik munkahely után, hanem a középkorúak is - hallottuk Baranyai Zoltántól, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnökétől.
- Ezen a helyzeten nem segített a jelképes, 3,1 százalékos béremelés sem, ugyanis még így is rendkívül alacsony a sofőrök fizetése. Ráadásul azért is nagyon keményen meg kell dolgozniuk, ugyanis az üzemanyag-megtakarításban előírt számokat az el-avult buszoknak köszönhetően szinte lehetetlen teljesíteni, és ott van még a rendelkezésre állási idő is, ami évente akár 20-24 nappal is növelheti a kollégák munkaidejét - tette hozzá.
Lehet, hogy idejekorán kellene kezdeni a képzést? Tóth Gábor már érdeklődne a buszozás iránt Fotó: Szendi Péter
- A szolgáltatás már most veszélyben van. Ha nem emelik a sofőrök bérét, akkor a létszám tovább csökken, és ha nem lesz autóbusz-vezető, akkor nem tudnak elindulni a menetrend szerinti járatok sem - mondta.
A kritikus létszámhiány kezelésére megoldás lehet, hogy folyamatosan indulnak autóbuszvezető-képzések, azonban Baranyai Zoltán tapasztalatai szerint ez önmagában kevés - a szakma ugyanis ilyen körülmények között rendkívül népszerűtlen. Kérdéses, hogy ha elvégzik a képzést, utána vajon hányan maradnának a cégnél?
- A képzésre jelentkezők száma nem elég ahhoz, hogy pótolni tudják az elvándorlás és a nyugdíjazás miatt megüresedő helyeket - hallottuk a szakszervezet képviselőjétől.
Már hosszú idő óta küszködik létszámhiánnyal az Észak-nyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK). Veszprém megyében jelenleg 43 fős a létszámhiány az autóbusz-sofőrökből, de a régió egyéb részein is jelentős számú új munkaerőre lenne szükség. 2015-től államilag finanszírozott képzések indultak a probléma kezelésének érdekében. Emellett a társaság is folyamatosan indít képzéseket, amelynek keretén belül eddig 42 személyt iskoláztak be. Az ÉNYKK szerint a probléma egyelőre kezelhető, és nem okoz majd zavart a közlekedésben.
- Veszprém megyében a jelenlegi létszámhiány negyvenhárom fő. Ez a probléma nem csak az ÉNYKK Zrt.-nél jelentkezik. A közúti személyszállítással, illetve teherfuvarozással foglalkozó vállalkozások is évek óta munkaerőhiánnyal küzdenek. Ennek megoldására indultak el 2015. év végén az államilag finanszírozott képzések - mondta el lapunknak az ÉNYKK Zrt. munkatársa.
- Társaságunk már hosszabb ideje kiemelten kezeli a létszámhiány megoldását. Folyamatosan hirdetünk megyei lapokban, a régióba tartozó - Vas, Veszprém, Zala, Győr-Moson-Sopron -, valamint más megyei munkaügyi hivataloknál, helyi járatos buszokon történő feliratozással. Állásbörzéken képviseltetjük magunkat, 2015-től munkaerő-közvetítő céggel is kapcsolatban állunk, illetve részt veszünk az állami képzésekben is. Az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. által szervezett csoportos tájékoztatókon nagy az érdeklődés. Az állami képzéseken túl saját képzéseket is indítottunk és folyamatosan indítunk. Ennek keretében a teljes régióban 148 fő autóbusz-vezetőt iskoláztunk be, amelyből 93 fő már munkába is állt.
Veszprém megyében 42 főt iskoláztak be, amelyből eddig 32 fő végzett és állt munkába. Az ÉNYKK Zrt. állami tulajdonú társaság, éves szinten meghatározott bértömeggel gazdálkodik. Az adott évi bérmegállapodás szerinti bérfejlesztésre van lehetősége, ez 2016-ban a buszvezetőknél évente 3,08 százalék bértömegfejlesztést jelentett. Ezen felüli bérrendezést a társaság nem tud vállalni. Úgy gondolják, hogy a létszámhiány a fenti intézkedésekkel kezelhető, a közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségeik teljesítésének nem látják veszélyét - válaszolt a Napló megkeresésére az ÉNYKK Zrt.