2020.07.05. 07:00
Kalandos múltú hadihajót is megnézhetünk Stockholmban
A csoda szép svéd főváros 14 szigetre épült, melyeket 53 híd köt össze. Tudható még, hogy területének több mint 30 százalékát vízi utak teszik ki, további harmincat pedig parkok és kertek. Annyira sok a víz, hogy még a tehervonatok is a város utcáin robognak – igaz, nem túl gyakran.
A stockholmi belvárostól gyalog is csak húszpercnyi sétára lévő létesítménynek van olyan nézete, ahonnan hajóárbócokat látunk rajta, belül meg egy hatalmas bemutatótér található a legszebben fennmaradt 17. századi hadihajóval.
Fotó: Őrsi Ágnes/Napló
Természetesen a látnivalók jó része is vízparton található; így a városháza, melynek víz felőli oldala padlótól a mennyezetig csupa hatalmas ablak, a kapcsolódó oldal pedig padlótól a mennyezetig csupa aranyberakás. Vízparton, Djurgarden szigetén áll a legismertebb nevezetesség, a Vasa múzeum is, ahova pár vadkacsa társaságában az év minden napján beléphetett a látogató. Így volt ez a járványig, ami miatt bezártak. A múzeum július 15-én nyit újra, elő- és utószezoni, rövidített időtartamban, naponta 10–17 óra között látogatható az előírt egészségügyi szabályok betartása mellett.
A stockholmi belvárostól gyalog is csak húszpercnyi sétára lévő létesítménynek van olyan nézete, ahonnan hajóárbócokat látunk rajta, belül meg egy hatalmas bemutatótér található a legszebben fennmaradt 17. századi hadihajóval. A különleges térséget hétemeletnyi épület veszi körül, a hét emeleten mindenféle kiállítással. Hogy mi olyan különleges a hajóban? Maga a hajó is, és a sorsa is. A harmincéves háború idején építtette II. Gusztáv Adolf svéd király. Négyszáz férfi és nő dolgozott rajta 1626-tól. Az 1200 tonna tömegű, 69 méter hosszú, 52 méter magas erős hajó három árbócán tíz vitorlát hordott, 64 ágyújával a svéd hadiflotta igen fontos hajója lett volna.
Mivel a 17. században nem ismerték a hajóépítés elméleti számításait, mindig a korábbi tapasztalatokat vették figyelembe. Csakhogy időközben meghalt a fő hajóépítő mester, a király pedig érvényesítette „innovatív” javaslatát; így lett egy második fedélzetnyi nehéztüzérség is. A beavatkozás nyomán olyan nehéz lett a vízvonal feletti rész, hogy a hajó nem tudta visszanyerni az egyensúlyát, amikor oldalba kapta a szél.
Ez történt 1628. augusztus 10-én, amikor a Tre Kronor kastély alatt eloldották a Vasa köteleit. A nyitott ágyúlőrésekkel elinduló hadihajó alig 1300 méter megtétele után elsüllyedt a stockholmi öböl közepén. Egészen az 1950-es évekig tartott a kutatás, mire rábukkantak a víz alatt 32 méter mélyen álló hajóra. Komoly műszaki előkészületek után 1961. április 24-én reggel kilenckor bukkant a felszínre a Vasa első darabkája. A kiemelést a svéd televízió egyenes adásban közvetítette. Rengeteg felszerelési tárgy került elő, és a műtárgy 14 ezer kilazult fa alkatrésze, aminek nem ártott a vízben töltött sok év. Gondos, darabonkénti tisztítás, konzerválás következett, majd összerakták a hajót, ami 1990. június 15-e óta látogatható.
Nem árt, ha melegebb ruhát is viszünk magunkkal, mert az egyedi műkincset állandó 18-20 Celsius-fokos hőmérsékleten kell tartani – szól a figyelmeztetés.