Sport

2015.06.26. 11:53

Rajtol a Kékszalag

Öt nap múlva rajtol Kékszalag. A verseny, ami több mint egy verseny.

1934-ben huszonegy hajó indult, ez az akkori hajószámhoz képest nagy létszám volt. Kevesen engedhették meg akkoriban a vitorlázást szenvedélyüknek, ők azonban nagyobb fejlődést indítottak el. Megvolt a kihívás. Ki tudja megkerülni leggyorsabban a tavat kikötés nélkül bármivel is, ami hajó? Egyszerű megfogalmazás, talán ez a siker kulcsa.

Az idén visszatért a kikötőnkbe a Rabonbán II. A Rabonbán volt az első győztes. Igaz, a győztes hajó már elpusztult, de a versenyen tapasztaltak szerint épült 1937-ben a Rabonbán II, három évvel az első verseny után, annak tapasztalatai alapján. Ugron Gábor az első Kékszalag győztese építtette és vett részt tervezésében. És ez már a magyar virtus, a magyar gondolkodás, az innováció. Nem csak használunk valamit, hanem gondolkodunk, fejlesztjük és megvalósítjuk elképzeléseinket. A hajókat végignézve óriási a fejlődés, az innováció, a változás, mint a Rabonbán életében megannyiszor. Megtervezve, megépítve, elkobozva, átadva, eladva, használva, árbocot, vitorlákat cserélve, kicsit felújítva és most hetvenegy év után visszavásárolva azok által, akiktől elvették. Kihívásokkal teli történet, mint a Kékszalag.

Már volt hatszáz feletti indulószám is, a hajók típusa több százféle. Sokunknak óriási élmény és teljesítmény évente egyszer és mindenkinek másért.

Van, aki egyszerűen élvezi, hogy nappal-este, éjjel és még reggel is a vízen lehet, megtapasztalva a természet napi körforgását. Van, akinek próba a kitalált és megépítette eszközök eredményességének igazolására. Vannak nyertesek, akik körbeérnek és befutnak. És van a győztes, aki megnyeri a versenyt, őt ünnepeljük és vágyunk sikerére.

A fejlődés óriási és megállíthatatlan. Először fából készült a hajó, aztán poliészterből, epoxiból és ma már karbonból. Az árboc is először fából, majd alumíniumból, ma már karbonból. A vitorlát vászonból gyártották, aztán dakronból, ma már ki tudja, milyen anyagokból. Mindig több tudás, tapasztalat kerül az eszközökbe és a felkészülésbe.

Ez így van rendjén, ez volt az eredeti cél a Kékszalagon és mégsem elég. Az 1955-ben futott rekord után 2012-ig kellett várni a csúcs megdöntésére. Ötvenhét év után a leghosszabb ideje fennálló sportrekord megdöntése végül sikeres lett. Mert nem csak az ember, hanem a természet és annak Ura is akarta.

Böröcz István ügyvezető igazgató

Címkék#Kékszalag

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!