2024.04.24. 06:00
Nőket lemeztelenítő MI-programokat hirdetnek a Facebookon és az Instagramon
A mesterséges intelligencia gyors fejlődése rendkívül ígéretes, egyes torz felhasználási módjai azonban ártatlanokat hoznak kínos helyzetbe ízléstelen trükkökkel.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Peerayot
A Facebook régen híres vicces prüdériájáról, amivel szorgalmasan gyomlálja oldalairól a kicsit pikáns képeket – akár a legnagyobb múzeumokban látható műalkotásokat is. Mellbimbót például még az emlőrák-megelőzési programoknak sem lehetett oktatási céllal megjeleníteni a közösségi médiában, de például
az Instagram jó pénzért számos olyan hirdetést megjelentet, ami arra biztat, hogy mesterséges intelligencia programok segítségével vetkőztessünk bárkit anyaszült meztelenre.
A nem konszenzusos, vagyis nem kölcsönös beleegyezésesen alapuló meztelen képeket generáló MI-alkalmazásoknak nem kell elrejtőzni az internet sötét zugaiban: ezeket aktívan népszerűsítik a felhasználóknak azok a közösségimédia-vállalatok, amelyek az irányelveiket nem tudják vagy nem akarják érvényesíteni a platformjaikon.
A Facebook és az Instagram sok olyan hirdetést jelenített meg, amelyik az internet legismertebb nem konszenzusos, „vetkőző” vagy „meztelenítő” szolgáltatásait reklámozta.
Az egyik legkirívóbb hirdetés Kim Kardashian fényképét mutatja ezzel a szöveggel: „Vetkőztess le minden lányt ingyen. Próbáld ki.”
Azok a felhasználók, akik erre a hirdetésre kattintanak, közvetlenül az egyik legnagyobb webalapú vetkőztető alkalmazásba kerülnek. Itt feltölthetnek egy fényképet bármelyik valós személyről/ismerősről/osztálytársnőről/akárkiről és kisebb összegért létrehozhatnak egy képet, ami az illetőt meztelennek mutatja. A Meta Ad Library szerint ennek a hirdetésnek több változata, március 13. és 19. között futott az Instagramon és a Facebookon.
Az alábbi hirdetés képernyőképét szintén a 404 Media rögzítette. Ez is mesterséges intelligencia által generált képet mutat egy fiatal nőről, aki a kép bal oldalán teljesen felöltözött, a jobb képen pedig meztelen. A hirdetés szövege: „Próbálja ki most. Bármilyen ruha TÖRLÉSE. 1. Bárhol törölhet. 2. Kimeneti kép! Ez az APP törölhet…még többet”
Utóbbi hirdetés más változatai – április 10-től 20-áig futottak Facebookon, Instagramon, Facebook Messengeren, a Meta hirdetési hálózatán – csak azt mutatták, hogyan tud az alkalmazás bikinis nőket generálni.
Cseles, szemforgató hirdetések, mutatja ki a 404 Média, mert akik ezekre kattintanak, egyenesen az Apple App Store-jába kerülnek, ahol
az alkalmazást „művészeti generátorként” számlázzák, és okosan nem tesznek említést arról, hogy persze képes aktokat generálni.
Ez jól bevált kiskapu a mobilalkalmazás-áruházakban, írja a Vice. Nem tesznek említést felnőtteknek szánt tartalomról az alkalmazásbolt-oldalaikon vagy a webhelyeiken, mert ez ellentétes lenne fennkölt irányelveikkel, de kikacsintva aktívan hirdetik azokat. A Google a közelmúltban távolította el az egyik alkalmazást a Google Playről.
A Google és az Apple alkalmazásboltjaiban elérhető okostelefonos arccsere alkalmazások újabb megoldást kínálnak ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia által generált pornóképek – ártatlan áldozatok arcával – egyre könnyebben elkészíthetőek legyenek. Ezen „vetkőzős” alkalmazásoknak a használata világszerte terjed az iskolákban, s a közelmúltban két floridai középiskolás diák letartóztatását eredményezte. Nemrég a sajtó beszámolt egy Washington állambeli középiskolában történtekről: a rendőrség több diák ellen indított nyomozást, mert „vetkőző” alkalmazást használtak egy iskolatársukról és terjesztették a képeket.
A diákok a TikTokon találták meg az alkalmazást, mert az szintén népszerűsíti az ilyesmit. Decemberben számoltak be arról, hogy a Twitter is megjelenített reklámokat ezekhez a deep fake alkalmazásokhoz. Mint mi is megírtuk, az Instagram újabb fejlesztéseket jelentett be, hogy automatikusan felismerje a meztelen képeket a tinédzserek személyes üzeneteiben, elhomályosítja azokat, és figyelmeztető képernyőt jelenít meg a küldőknek és a címzetteknek egyaránt.
Digitália
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották
- Black Friday: még egy esetleges csalódás sem veszi el a magyarok vásárlási kedvét