2011.10.27. 06:09
Maró lúg csöpögött a tankerből - Katasztrófát is okozhatott volna az ajkai sofőr
Akár kisebb környezeti katasztrófát is okozhatott volna az a tartálykocsi, amelyiket a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének ellenőrei szűrtek ki a forgalomból kedden délelőtt. A rédicsi volt határátkelőhelynél állították meg a nyerges vontatót, melynek 12 köbméteres tartályában 25,4 tonna - információnk szerint 92 százalékos töménységű - erősen maró lúg, a vörösiszap-katasztrófánál hírhedtté vált nátrium-hidroxid utazott szlovéniai úti céllal.
A tréler ABS-rendszere nem működött, a pótkocsi bal oldalán a második tengely kereke simára kopott, a jobb oldali három kereket pedig komoly, mély sérülések tarkították. A jármű raklaptartó ládája megrepedt, a tartály- pótkocsi önhordó alváza eltörött, ami azzal fenyegetett, hogy saját és a szállítmány súlya alatt bármikor leszakad. Mindezt tetézte, hogy a tank a lefejtőcsonk felett szétnyílott, ezért eresztett, így folyamatosan csöpögött a lúg.
A devecseri születésű ajkai sofőr vezette tartálykocsit azonnal kitiltották a forgalomból. A környezetkárosítás megelőzésére pedig az ellenőrök a katasztrófavédelem, illetve a lenti tűzoltók segítségét kérték, utóbbiak vízzel hígították a kicsöpögő lúgot, amit aztán másik tartálykocsiba fejtettek át. A közúti ellenőrök a sérült jármű elszállítását csak úgy tartották volna biztonságosnak, ha teljesen kitisztíttatják a tartályt, hogy a csöpögő vegyszer ne okozzon további bajt, ráadásul az alváz szerkezeti hibái miatt is fennállt a balesetveszély.
A katasztrófavédelmet telefonon háromnegyed tizenegykor értesítették, utóbbi hatóság szakemberei kora délután értek a helyszínre, de nem tartottak szükségesnek további intézkedést, mondván, az eljárást már megkezdték a közlekedési hatóság szakemberei. Ezek után a jármű saját lábon távozott.
A történtek miatt a közlekedési hatóság ellenőrei közigazgatási eljárást kezdeményeztek, ez hivatott tisztázni az érintettek felelősségét.
A szilárd vagy tömény oldatban lévô nátriumhidroxid égési sérüléseket, maradandó sebeket, hegeket, valamint vakságot okozhat. Vízben történô oldásakor a felszabaduló jelentôs hô égési sérülést, vagy gyúlékony anyagok belobbanását eredményezheti.
Közlekedési hatóség felvételei a járműről: