2015.03.20. 18:01
A közösségi munkát végző fiatalok körében az állatmenhelyek a legnépszerűbbek
A diákoknak jelenleg ötven óra közösségi munkát kell végezniük az érettségi megszerzéséhez. Ezalatt számos olyan élménnyel és tapasztalattal gazdagodhatnak, aminek hasznát veszik a továbbiakban.
– Fontosnak tartjuk, hogy nagyobb figyelmet szenteljünk az idősebbeknek és támogassuk őket. Sok olyan történetet meséltek nekünk a régi időkről, tapasztalataikról, amikből sokat tanulhattunk – összegezte élményeit Fekete László és Varga László, a pápai Petőfi Sándor Gimnázium 11. A osztályos diákjai az iskolai közösségi szolgálatról. Ők a pápakovácsi–attyapusztai idősek otthonában teljesítettek szolgálatot, ahol saját bevallásuk szerint eleinte tartottak egy kicsit a kihívásoktól, de végül jó élményeket szereztek.
– Nem éltük meg nyűgként az ott eltöltött időt, és az otthon lakóit nyáron még szeretnék segíteni rendezvényeik lebonyolításában – mondták a fiúk. Rajtuk kívül Lázár Lilla 10. B osztályos tanuló is elvégezte a kötelezően előírt ötven órát. – Én a pápai tűzoltóságnál voltam. Bevallom, az elején nem igazán tetszett, negatívan éltem meg az egészet, de az ottani légkörnek és munkamorálnak köszönhetően kellemes emlékként marad meg számomra a szolgálat – fogalmazott lapunknak.
Sokakat foglalkoztat, hogyan is történik az iskolai közösségi szolgálat. Ez egy olyan tevékenység, amelyet a tanulók érdeklődési körük alapján választanak ki és anyagi ellenszolgáltatás nélkül végeznek el. Tapasztalataim alapján hazánkban az önkéntes munka még nem öltött tömeges méreteket, ami összefüggésben lehet a pénzügyi problémákkal, nehézségekkel.
Balról Lázár Lilla, Fekete László és Varga László. A közösségi szolgálat az önkéntesség előszobája (Fotó: Mocskonyi Gergő)
Bodó Márton, az Oktatáskutatási és Fejlesztő Intézmény tudományos munkatársa szerint a közösségi szolgálat az önkéntesség előszobája. Az állam ösztönözni szeretné a tanulókat az önkéntes szerepvállalásra, amivel párhuzamosan a pályaválasztásban is támogatná őket. Ez a rendelet a civil egyesületek számára nagy lehetőség lehet, mivel a tevékenységük előtérbe kerülhet. Ezzel kapcsolatban felkerestem Orbán Zsuzsannát, a Civilszerviz Közösségfejlesztő Közhasznú Egyesület koordinátorát, hogy beszéljen a szervezet működéséről.
– Elsősorban az állatmenhelyek a legnépszerűbbek, de nem minden fiatal készül fel az ottani körülményekre – mutatott rá érdeklődésünkre. Mint mondta, munkájuk során munkaközvetítéssel és munkalehetőségekkel igyekeznek segíteni a szolgálatot végző fiataloknak.
A diákok élményei és a szakmai vélemények alapján arra a következtetésre jutottam, hogy a fiataloknak van igényük a közösségi életre, a hasznos együtt munkálkodásra és a náluk idősebb generáció tagjainak az elismerésére. Még nehéz messzemenő következtetéseket levonni az iskolai közösségi szolgálatról, mivel csak kis létszámú csoportok véleményeire hagyatkozhatunk, azonban az biztos, hogy a fiatalok nem elutasítóak a kezdeményezéssel kapcsolatban.