2023.08.08. 06:48
Negyedmilliárd forint Facebook-hirdetésekre – így segítették a baloldal kampányát
A Magyar Nemzet cikksorozatának újabb részéből kiderül, hogy a baloldal Erősítő néven külön Facebook-oldalt és portált működtetett, amelynek feladata a választási kampány során a szivárványkoalíció üzeneteinek népszerűsítése volt.
Budapest, 2021. október 8. Márki-Zay Péter, Hódmezõvásárhely polgármestere, a Mindenki Magyarországa Mozgalom alapító elnöke (j) és Karácsony Gergely fõpolgármester sajtótájékoztatót tart az Országház elõtt 2021. október 8-án. Karácsony Gergely visszalép az ellenzéki miniszterelnök-jelöltségért folytatott versenybõl. Az MSZP, a Párbeszéd és az LMP által indított politikus közölte: arra kéri támogatóit, hogy az elõválasztás második fordulójában Márki-Zay Péterre szavazzanak. MTI/Balogh Zoltán
Fotó: Balogh Zoltán
A baloldal kampányát segítő anyagok eléréseinek maximalizálására külön Facebook-oldal és portál működött a külföldről több milliárd forinttal finanszírozott dollármédia portfóliójában. Az Erősítő a 2021. januári létrehozásától a tavaly áprilisi választás napjáig nagyjából 250 millió forintot költött olyan hirdetésekre, amelyekkel a szivárványkoalíció üzeneteit népszerűsítették a közösségi médiában.
Csak a voksolást megelőző egy hétben az Erősítő 20 millió forintból promotálta balliberális médiumok, köztük a Telex, a 24.hu, a 444.hu, valamint a Hvg.hu cikkeit.
Ezen írások jelentős része az ukrajnai háború és a Covid-járvány kezelése kapcsán igyekezett a kormányt inkompetensnek beállítani, de szép számmal közöltek kormányellenes tüntetésre mozgósító és a szivárványkoalíció mellett kampányoló anyagokat is.
A szavazás napja után gyakorlatilag inaktívvá váló oldal a kampányban átlagosan 100-200 ezer forintot költött egy-egy baloldali cikk hirdetéscsomagjára, amellyel jellemzően több százezres elérést generáltak. Az Erősítő fennállása alatt feladott 12 ezer hirdetés több mint egyharmada – 4500 – esett a választás előtti hónapra.
Az Erősítő hátterében fellelhetők mind a DatAdat cégcsoport, mind pedig az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosi körének szereplői.
Az Erősítő mögött álló egyik kulcsfigura a DatAdat cégcsoportban is jelentős tulajdonrésszel rendelkező Dessewffy Tibor, a Gyurcsány–Bajnai-korszak egyik agytrösztje.
Az ELTE Társadalomtudományi Karának oktatójaként is tevékenykedő Dessewffy a képviselője ugyanis az Amplify App nevű, Észtországban – a DatAdat OÜ elnevezésű vállalkozással azonos tallinni címre – bejegyzett társaságnak, amely az Erősítőt működteti és az adatkezelését is végzi. Az Amplify App megtalálható a DatAdat Professional Kft.-nek a bejövő és kimenő pénzforgalmat generáló partnerei között is. A Nemzeti Információs Központ jelentése szerint a DatAdat Professional Kft. 34 millió forint értékben bocsátott ki számlát az Amplify Appnak.
Az Erősítőnek Montenegróban működik egy ikerportálja, amelyben Páva Zoltán, az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosa is érdekelt. A Nagalsi.me üzemeltetője ugyanúgy az Amplifier App, mint az Erősítőé, a bejegyzését pedig a Páva érdekeltségébe tartozó EMI Investment bonyolította.
A felépítésében, funkciójában és még a webdizájn apró elemeiben is az Erősítő pontos másaként létrehozott portál a magyar megfelelőjéhez hasonlóan az országos választás időszakában – ez Montenegróban tavaly októberre esett – volt aktív, s látványosan – 15 ezer euró értékben – promotált olyan tartalmakat, amelyek a montenegrói baloldali URA pártot támogatták.
Ennek kapcsán a montenegrói sajtó érdeklődésének homlokterébe került a Naglasi.me tevékenysége, ám sem a hirdetőportál, sem a weboldal működtetői nem tisztázták magukat.
A teljes cikk a részletekkel ITT olvasható.