2018.09.11. 20:11
A Pető-módszer képzését ki kell terjeszteni a Kárpát-medencében
A 125 éve született Pető András orvos-pedagógusra emlékeztek a Farkasréti temetőben.
Forrás: MTI Fotó:
Fotó: Rosta Tibor
A kormány támogatja a világhírű Pető-módszer képzésének Kárpát-medencei kiterjesztését, ezzel megteremtve a konduktor szakképzés bázisát – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának közigazgatási államtitkára kedden, amikor részt vett a Pető András orvos-pedagógus születésének 125. évfordulója alkalmából tartott, a Nemzeti Örökség Intézete által szervezett megemlékezésen a Farkasréti temetőben.
Latorcai Csaba emlékeztetett arra, hogy a kormány által támogatott program Erdélyben már korábban elindult, a Délvidéken most indul, és a jövőben ki fogják terjeszteni Kárpátaljára és Felvidékre is. Fontosnak nevezte, hogy a magyar közösségek számára biztosítsák a Pető-módszer elérhetőségét, képzési és szakmai hátterét a Semmelweis Egyetem Pető-karán keresztül.
Az 1967-ben elhunyt Pető András volt a világhírűvé vált konduktív mozgásterápiai képzés megteremtője. A nevét viselő, különleges pedagógiai módszerét a világ számos országában alkalmazzák.
Az államtitkár szerint Pető András mellett Semmelweis Ignác, Szentgyörgyi Albert, boldog Batthyány-Strattmann László, Selye János, Bárány Róbert és Békési György olyan orvosok voltak, akik a 19. és a 20. században a magyar és nemzetközi gyógyászatban tehetségükkel és tudásukkal történelmet írtak.
Emlékeztetett, a Pető András által kidolgozott módszer, ami 2006 óta a szellemi hungarikumok közé tartozik, hatással volt az egész magyarországi gyógypedagógiai szemléletre, és szerte a világon jelentős változást hozott ezen a területen. Pető András a fogyatékosságot ugyanis nem biológiai hiányosságnak tekintette, hanem olyan problémának, ami tanítással korrigálható – fűzte hozzá.
Pető András módszerének érzékeltetésére Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilonát idézte, aki mániákus gyógyítónak nevezte a ricinusolajjal, tornával, lélekelemzéssel, fűvel-fával kezelő orvost, aki „gyógyított mindenáron”. S bár a kortárs orvosok többnyire gúnyosan emlegették, mégis egyre többen küldték hozzá betegeiket, mert a gyógyulási arányszáma jelentékeny volt – idézte fel a visszaemlékezést.
Radnainé Fogarasi Katalin, a Nemzeti Örökség Intézetének főigazgatója Pető András szellemi örökségeként az orvos-pedagógus életfilozófiáját idézte, ami szerint
„nem kézzel kell segíteni, hanem szívvel”.
Szerinte Pető András sokaknak adott reményt ahhoz, hogy egy élhetőbb, egymás iránt elfogadóbb, egyenlő esélyeket teremtő társadalomban élhessünk.
Arra hívta fel a figyelmet, hogy az olyan fogalmak, mint esélyegyenlőség, társadalmi felelősségvállalás ma már elfogadottnak számítanak, de 80 évvel ezelőtt, amikor a Pető-féle pedagógia születőben volt, még forradalmiak voltak.
Nem elég észrevenni, kimondani, beszélni egy problémáról, ahhoz, hogy azon változtatni tudjunk, cselekedni is kell, ez Pető András legfontosabb példamutatása mára – mondta. Így például rámpát kell építeni a mozgássérülteknek, vagy meg kell tanítani a fogyatékossággal élőket teljes életet élni – fűzte hozzá.
Feketéné Szabó Éva, a Semmelweis Egyetem Pető András Kar Konduktív Pedagógiai Központ igazgatója párhuzamot vont a 200 éve született Semmelweis Ignác és Pető András élete között. A kortársak elfogadását hiába várták, mindketten a praxisra koncentráltak, és mindkettőjüket a humánum vezette. Előbbi emberek millióit mentette meg, míg utóbbi emberek millióinak adott értelmes életet – mondta a megbízott általános dékánhelyettes. A résztvevők koszorúkat és virágokat helyeztek el a sírnál, a megemlékezés szavalatát pedig a Pető Andrásról elnevezett általános iskola egyik diákja, Madaras Dorottya mondta el.
A Pető-módszer, azaz a konduktív, gyógyító, rávezető pedagógia lényege, hogy a fogyatékosságot nem biológiai hiányosságnak, hanem tanítással korrigálható problémának tekinti, és nem a lokális működést, hanem az egész embert akarja segíteni.
Pető úgy vélte, hogy az idegrendszer a gyógyíthatatlan károsodások ellenére rendelkezik tartalékokkal, ezek pedig mozgósíthatóak. Az általa kidolgozott módszer egyetlen klasszikus tudományterülethez sem sorolható: egyszerre foglalkozik a testtel és a lélekkel, az érzelmekkel és az intelligenciával, a tanulással és a tanítással, az egészséggel és a gyógyítással, tehát a teljes emberrel, s az egész világon gyökeres változást hozott a gyógypedagógiában.
A Pető-módszer a világon talán legtöbbet emlegetett pedagógiai fejlesztő módszer, habilitációs-rehabilitációs eljárás, szellemi hungarikum. Módszerének köszönhetően több ezer gyermek végezte el az iskolát, élt és él tevékeny felnőtt életet. A Pető András Főiskola, valamint az annak részeként működő Konduktív Pedagógiai Központ 2017. augusztus 1-jétől Pető András Kar (PAK) néven a Semmelweis Egyetem része.
Pető András 74. születésnapján, 1967. szeptember 11-én halt meg Budapesten. A nevét viselő világhírű budapesti intézet a magyar rászorulók fejlesztése mellett 27 nemzetnek nyújt szakmai együttműködést, képez számukra konduktív pedagógusokat, konduktorokat. Az intézet fél évszázados munkájának elismeréséül 2013-ban Magyar Örökség-díjat kapott, és elnyerte a Prima-díjat is.
Borítókép: Fejlesztő tábor résztvevői az első vidéki Pető Prémium Ponton a Gyulai Várfürdőben 2017. augusztus 18-án.
Forrás: MTI Fotó/Rosta Tibor