Lóerő

2017.03.09. 15:40

A több néha kevesebb: mikor használjuk helyesen a nappali menetfényt?

Egyre többször találkozhatunk olyan járművekkel az utakon, amelyek lakott területen belül nappal is ki vannak világítva elöl. Ezek az autók nappali menetjelző lámpával vannak ellátva. De mi a helyzet, ha ugyanezt a fényforrást használják rossz látási körülmények között is?

Napló-információ

A közúti járművek láthatóságának javítása érdekében több éve kötelezővé tették a nappali menetjelző lámpa felszerelését az új gép-kocsikon. A korábban gyártott autókat ugyan utólag nem kell ilyen lámpákkal ellátni, de idővel a hazai szabályozások lehetővé tették a már forgalomba helyezett járművekre való beépítést is.

A nappali menetjelző lámpa nem más, mint a jármű elején elhelyezett két, fehér fényt kibocsátó világítóberendezés. Indításkor automatikusan bekapcsolódik. Egészen addig világít, míg a tompított fényszórókat be nem kapcsoljuk. A sofőrnek nem kell figyelnie rá, azaz nem lehet elfelejteni; ráadásul égve sem lehet hagyni, hogy esetlegesen az akkumulátort lemerítse. A fogyasztása is jóval kisebb a hagyományos fényszórókénál. A fényerejük azonban kisebb, és az irányuk nem lefelé mutat, hanem vízszintesen. Éppen emiatt tűnnek erősebbnek. Csalóka, ám a nevéből is adódik, hogy csak nappal, jó látási viszonyok mellett működik. Nem az a feladata, hogy megvilágítsa az utat az autóvezető előtt, hanem az, hogy láthatóbbá tegye a járművet.

Számos előnye mellett azonban hiányosság, hogy a gépkocsik hátul kivilágítatlanok maradnak. Mit ír elő a KRESZ? Mikor nem ajánlott használni? Erről Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert, a Széchenyi István Egyetem címzetes egyetemi docensét kérdeztük.

- Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, a mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. E feltételek teljesülésekor lehetséges, hogy lakott területen kívül hátulról kivilágítatlan járművekkel találkozunk, amelyek szabályosan közlekednek. Ám ez csak addig biztonságos, amíg a láthatóság megfelelő. A nappali menetjelző lámpa automatikus használata nem változtatja meg azt a kötelezettséget, hogy nem megfelelő látási viszonyok között (alagutakban, esőben, ködben, sötétedés után) a járműveket fényszóróval ki kell világítani.

- A nappali menetjelző lámpa automatikus működése és lakott területen kívüli, engedélyezett használata fokozott vezetői figyelmet igényel, mivel hirtelen megváltozó látási körülmények esetén egy hátulról kivilágítatlan jármű balesetveszélyes. A hajnali, szürkületi, esti, éjszaki közlekedésnél a tompított lámpa használata alapelvárás.

A szakember további követelményt is elárult: a menetlámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki. A gépkocsira utólag csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni. A világítóberendezés kategóriája: RL. A megfelelőséget tanúsító kódnak és a kategóriajelölésnek a lámpán is szerepelnie kell. A dekorációs gyöngysor illegális, mert nem rendelkezik minősítéssel. A lámpatest lehet különálló egység is, de a nagy autógyártók a már meglévő fényszórók belsejében helyezik el a menetfényt kibocsátó világítótesteket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!