2022.03.06. 11:00
Megszavazták az egynapos autópálya-matrica és távolságalapú útdíj bevezetését az unióban
Az uniós útdíjfizetési előírások felülvizsgálatáról döntött az Európai Parlament a napokban, a képviselők több más mellett megszavazták, hogy minden uniós tagállamban kötelező legyen az egynapos autópálya-matrica.
A teherautók, kamionok és buszok esetében az időalapú díjtételt a tagállamok az új szabályok életbelépésétől kezdődő nyolc éven belül kivezetik, és helyettük távolságalapú díjakat alkalmaznak
Forrás: Szijártó János/Napló
A február közepén kiadott sajtóközlemény szerint a testület jóváhagyta a teherautó-útdíjak reformját. Az új szabályok alapján a külföldről érkező alkalmi úthasználókkal való méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra (egy napra, egy hétre vagy tíz napra) is meg lehet majd váltani, az árakat pedig maximálják. Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre (kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra) is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő- vagy távolság- alapú rendszer közül.
Az Európai Parlament a mostani döntéssel zöld utat ad az uniós kormányokkal született megállapodásnak, amely a teherautókra és kamionokra a transzeurópai hálózat (TEN-T) részét képező utakon a tagállamok által kivethető úthasználati díjakat szabályozza. A transzeurópai közlekedési hálózat egy olyan közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózat, ami az egész európai kontinens közlekedését szolgálja. Az új szabályok nem teszik kötelezővé a tagállamok számára az országon belüli útdíjak bevezetését, azonban, ha egy kormány mégis úgy dönt, hogy saját országában díjkötelessé teszi a TEN-T utak használatát, akkor az uniós szabályok szerint kell eljárnia. A szabályok felülvizsgálatának konkrét célja volt, hogy a fizetendő díj összegét az úthasználat időtartama helyett a távolsága határozza meg, mert ez a megközelítés a többség véleménye szerint igazságosabb a használat és az ebből eredő szennyezés figyelembevételével.
A képviselők elérték, hogy a TEN-T közlekedési törzshálózatot használó nehézgépjárművek (teherautók, kamionok és buszok) számára kötelező matricákat (időalapú díjtételt) a tagállamok az új szabályok életbelépésétől kezdődő nyolc éven belül kivezessék, és helyettük távolságalapú díjakat alkalmazzanak. Ha azonban az új díjszabás adminisztratív és üzemeltetési költsége az úthálózat egyes részein a várható bevételekhez képest bizonyítottan aránytalanul magas lenne, akkor azon a szakaszon fenntartható az időalapú díjszabás. A „zöldítés” jegyében a kevésbé környezetszennye- ző járművek elterjedésének felgyorsítása érdekében a tag- államoknak 2026-tól a teherautókra és buszokra azok széndioxid-kibocsátása, a furgonokra és minibuszokra pedig a kibocsátáscsökkentési teljesítményük alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk, így a zéró vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell majd előírni.
A szabályok húsz nappal az Európai Unió Hivatalos Lapjában való megjelenésük után lépnek életbe. A tagállamoknak két évük van arra, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására.