2021.12.05. 14:01
A gépjárművünket és a vezetési stílusunkat is hozzá kell igazítani a hideg évszakhoz
A téli időszakkal minden évben új fejezet kezdődik az autósok számára. A jó minőségű téli gumik felszerelésén túl az alváz, a karosszéria védelmét is érdemes átgondolni, ha nem akar valaki mélyen a pénztárcájába nyúlni. Fontos a megelőzés, hiszen amíg egy teljes téli felkészítés néhány tízezer forintos nagyságrend, addig ennek elmaradása adott esetben sokkal nagyobb kárt okozhat az autótulajdonosnak.
Lovász Róbert: Télen gyakrabban előfordulnak koccanásos, rácsúszásos balesetek
Forrás: Szijártó János/Napló
- Először is a nyári folyadékokat cseréljük le fagyállóra, mert a mínuszok nem kegyelmeznek, és a javítás nagyon sokba kerülhet. Arra minden indulásnál oda kell figyelni a szabadban parkoló gépjárműveknél, hogy a jeges szélvédőn lévő ablaktörlő lapát ne induljon el azonnal. Előbb ellenőrizzük, hogy nem fagyott-e oda! Ha igen, akkor belülről melegítéssel, kívülről az ilyenkor kötelezően kéznél lévő jégkaparóval igyekezzünk kiszabadítani a lapátot. Ha előbb beindul, leszakíthatja a gumit, de láttam olyat is, hogy az ablaktörlő motorja letörte a kart - mondta Lovász Róbert.
A tapolcai szerviztulajdonos szerint a karosszériaelemek szakszerű vaxolása isfontos lehet, mivel ezáltal sokkal ellenállóbb lesz a külső felület télen. Lényeges az ajtók melletti gumiszigetelések szintetikus anyaggal való lekezelése, hiszen a mínuszokban könynyen odafagyhat a fémhez, és egy ajtónyitásnál leszakad az egész, ami ismét súlyos tízezrekbe kerülhet. A szélvédő védelméről sem árt gondoskodni, mert nincs annál rosszabb és veszélyesebb, mint ha nem látunk vezetés közben. Belül párásodásgátlóval érdemes lekezelni az üvegfelületet, kívül vízlepergetővel. Mindez egyszerűbb és olcsóbb, mint egy komolyabb kár helyrehozása.
- Nem kifejezetten csak télen esedékes az autó alvázának ellenőrzése, védelme, de ilyenkor sokkal fontosabb. Egy átfogó alváz- és üregvédelem során a kezelendő felületet le kell mosni, tisztítani, javítani, majd jöhet rá a védőréteg. Azokat a kis üregeket szükséges lekezelni, amelyekben a téli időszakban megállhat a víz vagy a só. A só alattomos, akkor is "dolgozik", amikor már megszáradt. Tény, hogy télen a kikerülő só a legnagyobb ellensége az autónak, de a sáros úton való közlekedés után is érdemes mielőbb tisztítani, lemosni a gépkocsi alját, mert ha a sár bent marad az üregekben, ott folyamatosan rongál. A küszöbök, sárvédők mennek tönkre először, de az alumínium alkatrészeket sem kíméli a só - tette hozzá.
A szervizvezető megjegyezte, tapasztalatai szerint az Ausztriában közlekedő autók a jellemzően erős sózás miatt sokkal hamarabb, akár 3-4 éves korukban már rozsdásodni kezdenek. Aki sózott utakon közlekedik télen, annak javasolt az alváz gyakori mosása, de aki csak egy alkalommal jár ilyen helyen, annak is érdemes mielőbb gondoskodnia járműve tisztításáról. A só minden fém alkatrészt tönkretesz, ahol meg tud tapadni.
Lovász Róbert, aki egyébként az Országos Szlalombajnokság idei győztese, külön felhívta a figyelmet az óvatosabb vezetésre. - Indulás előtt mindig ellenőrizzük a világítást, s azt, hogy kilátunk-e minden irányba az autóból, próbáljuk ki a féket, és figyeljünk a tapadásra, ehhez válasszuk meg az utazósebességet - hangsúlyozta.