2021.01.14. 16:00
Befagyhat az üzemanyagunk a téli extrém hidegtől? Utánajártunk!
A legfrissebb meteorológiai előrejelzések szerint a hétvégén kemény mínuszokra készülhetünk, ami nemcsak minket, de gépjárművünket is megterheli.
Forrás: pixabay
A benzint kevésbé, mint a dízelt
– A benzin működését mintegy -60 fokig garantálják, tehát a benzineseknek nagyon nem kell félniük, ha jó akkumulátor, önindító és üzemanyag van a járműben. Itt ugyanis nincs különbség a téli-nyári összetétel között. Évtizedekkel ezelőtt a benzines autóknál a benzinadagolást hidegindításnál dúsítani kellett, szivatót húztunk rájuk. A mai modern autóknál azonban ezzel már nincs gond, a számítógépvezérlés biztosítja a működést – avatott be minket a részletekbe Rónai János autószerelő.
– A dízelesnél viszont más a helyzet, háromféle üzemanyagot állítanak elő a finomítók: nyári, téli és a téli prémium. A nyári üzemanyagok nagyjából -10 fok környékéig képesek működni télen, ha havi rendszerességgel tankolunk, és használjuk is az autót. Probléma akkor lehet, ha például nyári üzemanyaggal megtankolt, ritkán használt autóval indulnánk útnak a hidegben, -10 fok alatt ugyanis ledermedhet az üzemanyag, megváltozik a tulajdonsága, sűrűvé válik, ezáltal a porlasztást ellehetetleníti. Ha a tankban már dermedés áll fenn, paraffinkicsapódás állhat elő, a paraffin szemcsék egy vajszerű, krémes állagot alkotnak, amitől eldugul a rendszer és nem jut gázolaj a motorhoz. Akár 1-2 csepp víz az üzemanyagban is megfagyhat és jégdugót okozhat az üzemanyagcsőben. A kellően gondos gazda persze tud védekezni olyan adalékanyagok vásárlásával, melyekkel az üzemanyag égési hőmérsékletét, téltűrő képességét maga is meg tudja emelni.
Az ősztől tavaszig kapható téli gázolaj -25 fokos alsó határértékre van optimalizálva, ha havi rendszerességgel tankolunk, nincs félnivalónk.
A prémium minőségű téli dízelnél -40 fokot garantálnak, sőt, egyes hideg égövi országokban léteznek ennél is hidegtűrőbb gázolajok, úgynevezett fehér gázolajok.
A gyártók igyekeznek védekezni a fagyás ellen, a dízeles gépjárműveknél az üzemanyagszűrő házakat szinte mindig a motortérbe építik, a motor melege jótékony hatású. Az üzemanyagszűrőket sokszor a motorra építik és ezen felül elektromos fűtőbetétek is vannak az üzemanyagszűrő házban. Bizonyos esetekben a motor vízrendszere az üzemanyagszűrőházon megy át és mint egy radiátor, fűti az üzemanyagot.
El tud-e indulni az autó, ha a gázolaj ledermedt az autóban? – adódik a kérdés.
– Nem. Olyan tud előfordulni, hogy valaki egy meleg garázsban tárolt, nyári gázolajjal megtankolt autóval indul útnak, és félúton elakad, ilyenkor ugyanis indításnál még berobban a motor, menet közben azonban, a hideg idő hatására, kicsapódik a nyári üzemanyag.
Hasznos tanácsok
Egy utcán parkoló autót véletlenül se mossunk le, mert garantáltan befagy mindene. Az ajtótömítéseket érdemes szilikonnal lekenni, így a reggeli fagy ellenére sem tapadnak az ajtóhoz.
Extrém hidegben előfordulhat, hogy az autó kulcsának elektromos jelei nem nyitják a járművet, ilyenkor a vélhetően befagyott zárhoz kell nyúlnunk. Zárolajzóval, különböző szprék használatával segíthetünk a gondon a fagyok megjelente előtt.
Létfontosságú, hogy megfelelő akkumulátor legyen az autóban! Se nem túl kicsi, se nem túl nagy!
Indulás előtt érdemes kicsit járatni a motort, ha van első-hátsó szélvédőfűtés, tükörfűtés, azt használni, de még emellett is ki kell szállni és levakarni a jeget a szélvédőről. Ez biztonsági szempontból is létfontosságú!