2019.11.03. 07:00
Jön a tél, készítsük fel a kocsit a hidegre!
Míg a múlt héten késő nyári időnek örülhettünk, az elmúlt napokban néhol alig mértünk 10 Celsius-fokot. Az egyre hidegebb időben hajnalban pedig már mínuszok is előfordultak, ezért a téli hidegre fontos az autónkat is felkészíteni.
Az ablaktörlők állapota, minősége ilyenkor életbevágó kérdés Fotó: Shutterstock
Forrás: Shutterstock
Mielőtt a gumik cseréjére rátérnénk, érdemes beszélni az ablaktörlőkről, hiszen a romló látási viszonyok miatt az előttünk álló időszakban nagy gondot illik fordítani az ablaktörlőre. Ellenőrizzük a lapátok állapotát, ha szükséges, cseréljük le azokat. Ilyenkor érdemes olcsóbb lapátokat választani, ugyanis a fagyott jég gyorsan tönkreteszi a legjobbakat is. Legyen nálunk jégkaparó és jégoldó is, és ha biztonságban akarunk autózni, téli ablakmosót használjunk.
Még mindig nem téli gumi, hanem akkumulátor, amit ilyenkor (is) érdemes ellenőrizni. Ha tudjuk, tisztítsuk meg az akkumulátort, kontaktspray-vel fújjuk be a sarukat. Ha három évnél régebbi az aksi, érdemes megmérni a teljesítményét szakszervizben. Olaj! Ellenőrizzük az olajat és az olajszintet, és ha szükséges, akkor cseréltessük le.
Az abroncsok állapota nagyon fontos kérdés: a téli gumikon a kötelező minimális bordamélység négy milliméter, ha ennél kopottabb a gumi, akkor le kell azokat cserélni. A szakemberek szerint a guminyomást télen érdemes kéthetente ellenőrizni; minden autóhoz megadják a gyári értéket, ez biztosítja a megfelelő tapadást az utakon, ráadásul az előírt guminyomással a kátyúk ellen is jobban védve vagyunk.
Vannak, akik arra esküdnek, hogy a téli hónapokban a tapadás érdekében érdemes a gyári értéknél alacsonyabb guminyomással közlekedni, ám a szerelők egyöntetű véleménye szerint ez rossz megoldás, mert például fél barral alacsonyabb légnyomás növelheti a fogyasztást.
Érdemes odafigyelni a hűtővízre is, ugyanis hazánkban mínusz 20-25 fok körül van a legalacsonyabb hőmérséklet, így aztán érdemes ennél legalább öt Celsius fokkal hidegebb időjárást is elviselő fagyállóval feltölteni a rendszert. A hűtőfolyadékot teljesen le kell cserélni két-három évente, mivel a korróziót meggátoló adalékok mellett olyan összetevői is vannak, amelyek kenést biztosítanak – például a vízpumpának.
Vizsgáltassuk át a különböző hajtószíjakat, ezek sem tartanak örökké, ugyanakkor nagyon fontos, hogy rendben legyenek a fékek; ellenőriztessük autónk fékrendszerét, a betéteket, a tárcsákat, a fékfolyadék szintjét. Sok kellemtelenségtől kímélhetjük meg magunkat – új autónál is –, ha a zárakat jégoldó spray-vel olajozzuk meg. De befújhatjuk és áttörölhetjük szilikonnal az ajtók gumitömítését azért, hogy tartósak maradjanak.
Ha pedig tényleg megérkezik a téllel a latyak, és a sár, bizony a verda fényezése is megsínyli azt. Nem kell mínusz 15 Celsius fokban a mosóba rohanni, mert többet ártunk vele, ám ha be tudunk állni egy „pluszos” helyre a kézimosó után, szép maradhat a festés, igaz, jó ha előtte viaszréteggel is lekezeljük, ami nagyobb védettséget adhat.