2019.03.09. 15:30
Motor nélkül nem lehet élni! – Spirk László 14 évesen már Rigán és Simsonon ült
Amikor hatalmába kerít az adrenalin, meg húzol egy kövéret, és megindul alattad több száz kiló és ugyanennyi lóerő, na, ilyenkor kell nagyon higgadtnak, megfontoltnak maradni!
Spirk László szerint az első tavaszi motorozáskor higgadtnak, megfontoltnak kell maradni, mert össze kell szokni a motorral
Fotó: Kovács Erika/Napló
Így vélekedik a lovasi Spirk László, aki gyerekkora óta ül kétkerekűn, és a legnagyobb márkákat, bivalyerős gépeket tesztelt a Hungaroringen. Úgy mondja, a biztonság mindennél fontosabb!
-Ez volt ő! – Így fogalmaz, amikor mutatja nappalijában a gyönyörű, épített, amerikai legendát Spirk László, egy puzzle-ból összerakott képen, amelyen a vas természetesen a márkához illő narancssárga-fekete színben csillog. Végül eladta a motorcsodát, mert az élet úgy hozta, de –ahogy mondja – vas nélkül nem lehet élni, ma is van egy 131 lóerős Yamaha a garázsban, meg egy kisebb is, amikor futkozni kell ide-oda.
Spirk László 14 évesen már Rigán és Simsonon ült, mert gyerekkora óta vonzódik a motorozáshoz, noha családjában senki nem volt motoros ember. Aztán tizenhat éves korában kezdte meg a nagymotorozást, amikor erre külön alkalmasságival szerzett jogosítványt.
-Az első vasam egy 350-es Jáwa volt és máig felejthetetlen! – vélekedik. Legnagyobb élményei között említi, amikor húsz évvel ezelőtt elment az első alsóörsi Harley Davidson fesztiválra, és meglátta a motorcsodákat. – Egy magamfajta motorosnak az maga volt a mennyország! – emlékezik. László az elmúlt évtizedek alatt sokféle vassal motorozott, úgy mondja, volt neki már minden, úgy 10-12 féle, de az épített Harley, amelynek képe a falon is látható, itthon ritkaság számított, neki pedig különleges élményt adott. Eddigi életében nem csak ez volt igazán emlékezetes, hanem arra is lehetősége adódott, illetve felkérték rá, hogy a legnagyobb márkáknál, mint a Suzuki, BMW, Honda, Harley Davidsonnal a legújabb járgányokat tesztelje a Hungaroringen. Tesztelt Suzuki túramotort is, amelyről azt mondja, jó járgány, kezes, de kicsit farnehéz, labilis, főként az eleje és leginkább kanyarban.
-Félelmetesen jó volt például a GSX-R Suzuki és a Repsol Honda, mert a motor mondhatni állat volt! Egyesben 145-nél dadogott le, illetve akkor tiltott le, négyes fokozatban kétszázat ment, és ekkor még annyi erő volt benne, hogy csak ment felfelé a sebesség, 210, 220, 230-ra, ahogy kimondom, úgy gyorsult, ami egy Forma 1-es autó gyorsulásának felelt meg, érzékeltette a szédületes sebességet. László a beszélgetés alatt többször utal a biztonságra, amit szerinte a legfontosabb és sosem szabad elfelejteni. Az óvatosságra, higgadtságra mindig, de ilyenkor, az első tavaszi útnál különösen figyelni kell! Azt javasolja, legjobb, ha legelőször egy kijelölt pályán megy az ember néhány kört gyakorlásképpen. Azzal érvel, a legtöbb motoros ember ősztől tavaszig autóban ül, jóval biztonságosabb körülmények között, mert autóknál 10-15 kilóra jut egy lóerő, nem így a motoroknál. Itt a tavasz, felpattanunk a kétkerekűre, 150-200 kilós járgányokra, alattunk ugyanennyi lóerővel.
László úgy fogalmaz, a motoros ember jellemzően tiszteli a motort, tisztában van a vas erejével, de sokakat, amikor tavasszal ismét felül a vasra, az adrenalin hatalmába ejti, kapkodja a járgány elejét az aszfalttól, meg húz egy kövéret, ez valóban csodálatos érzés! De ilyenkor kell igazán higgadtnak, megfontoltnak maradni, mert össze kell szokni a motorral. Az utak nem tiszták még, az aszfalt sem meleg kellőképpen, így a gumik tapadása nem megfelelő, így aztán mérlegelni kell, hogy mennyire lehet megdönteni a vasat a kanyarban, és lehet-e attól tartani, hogy kicsúszik az ember alól? Arról is beszél, hogy indulás előtt a motor alapos átvizsgálása alapvető, így például a gumikat, fékkel kapcsolatos dolgokat, világítást át kell nézni, a jó védőfelszerelésnek, ruházatnak, csizmának, bukósisaknak, protektornak óriási szerepe van, mert a motoros maga a karosszéria, nincs ABS sem.
Lehet hallani, hogy tesztelés alatt áll a motorosok derekára csatolható légzsák, biztosan óriási lépés lesz a biztonság érdekében. László úgy mondja, nagyon figyelni kell a közlekedés összes, körülöttünk levő résztvevőjére, főként kereszteződésben, amikor arra kell számítani, hogy ott csak akkor van elsőbbség, ha azt megadják. Tapasztalata szerint –noha a motoros balesetek zömét még mindig az autósok okozzák – sokat javult az autósok-motorosok viszonya az utakon, tisztelik egymást. A motorosok is sokat „visszavettek”, régebben agresszívebbek voltak, valószínűleg amiatt is, mert napjainkban jóval több jármű van az utakon, mint néhány évvel korábban.
László büszkén említi meg, hogy lánya is kitűnő motoros, majd azonnal hozzáfűzi, félti azért. A kérdésre, hogy mit csinál, amikor nem motorozik, úgy mondja, a családi építési vállalkozásban dolgozik, és szívesen megy Balatonszőlősre, a szőlőjükbe. –Még egy Harley-t építenék, amit már nem adok el. Tipikus régi, nagy kormányos, hosszú villás vasat, ami a Mad Max című filmben volt. Ütött, kopott, nyúzott legyen, mert nekem ez jön be, a csiriviri időszakon túlvagyok! – beszél a következő járgányról.