2018.11.29. 11:00
KRESZ: ismétlés a tudás anyja
A közúti közlekedés szabályairól szóló, 2009-es kormányrendelet 2010-ben hatályba lépett módosításait foglalta össze előadásában Sándor Mihály műszaki tanár Pápán.
Sándor Mihály a jogszabályok mellett helyi példákkal szólt a tipikus közlekedési helyzetekről is
Fotó: Laskovics Márió/Napló
A KRESZ-szabályok 2010-es változásairól tartott gyakorlati előadást Sándor Mihály műszaki tanár múlt csütörtökön a Jókai Mór Városi Könyvtárban. A szakember elmondta, saját tapasztalata, konkrétan egy közlekedési zóna tilalma kapcsán merült fel az ötlet, hogy rendőrségi anyag segítségével összeszedi a közúti közlekedés szabályairól szóló, 2009-es kormányrendelet 2010-ben hatályba lépett újdonságait. Habár a módosítások nem új keletűek, azonban a közlekedés apróbb részleteit érintik, így nem biztos, hogy kellően ismerik ezeket.
Sándor Mihály az előadás első felében főleg a képzetlen közlekedőkre – kerékpárosok, gyalogosok, segédmotorosok, rokkantkocsisok – vonatkozó jogszabályokat, második felében a tipikusan bonyolult közlekedési helyzeteket – többsávos körforgalom, egyenrangú útkereszteződés jobbkéz-szabályának alkalmazása és kivételei – magyarázta el az érdeklődőknek.
– Meggyőződésem, hogy a már jogosítvánnyal rendelkező és gyakorló gépkocsivezetőknek is nagy szükségük van arra, hogy egy kis frissítést kapjanak. Az még a jobbik eset, amikor a sofőrt a tudatlansága óvatosságra inti. De például a kezdők esetében az oktalan udvariasság legalább akkora veszélyt jelent, mint az indokolatlan gyorshajtás – mondta el a szakember.
Sándor Mihály műszaki tanár a pápai „finomságokról” szólva megjegyezte, a Március 15. téri, református templom mögötti parkolónál sokszor nonszensz forgalmi helyzetek alakulnak ki. A járművezetők néha azt sem tudják, hogyan érkezzenek e kereszteződéshez. A Fő utca felől érkezőknek az egyirányú utcában balra kell sorolniuk vagy a parkolóba való behajtás, vagy a balra kanyarodás céljából. A városban több helyütt nem stimmelnek, nem logikusak a felfestések. Az autósközlekedés szempontjából nem Pápa a legbonyolultabb hely, nem rossz a helyzet, de a járművezetők részéről a bonyolult helyzetektől való félelmet, valamint a szabálytalan gyalogosokat érzékeli leginkább felmerülő problémának.