2024.10.31. 06:18
Szijjártó: az Európai Bizottság újabb mélyütést vitt be az EU versenyképességének
Az Európai Bizottság a kínai elektromos járművekre kivetett büntetővámokkal újabb mélyütést vitt be a kontinens versenyképességének, az intézkedés nem szolgálja az európai országok vagy vállalatok érdekét – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten, írja az MTI.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter
Forrás: MTI
Fotó: Bodnár Boglárka
A tárcavezető arról írt a Facebookon, hogy az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság újabb mélyütést vitt be a kontinens versenyképességének azzal, hogy extra vámokat rendelt el az elektromos autóipar kínai szereplőivel szemben, figyelmen kívül hagyva a tagállamok és az ágazat legnagyobb európai vállalatainak véleményét.
Jogos a kérdés: kinek az érdekét szolgálja mindez? Az európai uniós országokét biztosan nem, mert a 27-ből mindössze 10-en szavazták meg. Az európai autógyártókét sem: az autóipar legnagyobb szereplői kézzel-lábbal tiltakoznak az intézkedéssel szemben, hiszen az európai elektromobilitási stratégia sikere nehezen képzelhető el a kínai beszállítókkal való együttműködés nélkül
– szögezte le.
„Ha tehát sem az európai országok, sem az autógyártók érdekét nem szolgálja az intézkedés, akkor miért lépik meg? Hogy ártsanak, ahogyan ártottak öt éven keresztül” – tette hozzá.
Szijjártó Péter arra is kitért, hogy az elmúlt öt év vesszőfutása nyomán az EU kevésbé biztonságossá és kevésbé versenyképessé vált, politikailag súlytalanabb lett, mint 2019-ben volt.
„A Bizottság elnökének egyértelmű felelőssége, hogy Európát belevitte egy vesztes háborúba, hogy az EU világgazdasági és világpolitikai jelentősége lecsökkent”
– vélekedett.
Az Európai Bizottság előző nap rendelte el a kiegészítő vámokat a Kínából érkezett elektromos autókra vonatkozóan. Az intézkedés, amelyet október 4-én szavaztak meg a tagállamok kormányait tömörítő tanácsban, csütörtökön lépett hatályba.
Joó István: a vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai elektromos autókra kiszabott büntető importvámok miattA vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai import elektromos autókra kiszabott büntetővámok miatt, amelyek távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálják – közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a Facebook-oldalán csütörtökön. Emlékeztett, hogy az Európai Unió által a kínai elektromos autókra kiszabott büntetővámok csütörtöktől léptek életbe. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke kijelentette: „a kiegyensúlyozott verseny jó. Amit nem szeretünk az az, ha Kína elárasztja a piacunkat túlzottan támogatott elektromos autókkal. És ezt meg kell oldanunk, meg kell védenünk az iparunkat” – idézte fel a vezérigazgató, aki szerint az intézkedés távolról sem az európai autóipar védelmét szolgálja. Az intézkedés figyelmen kívül hagyja a kulcsfontosságú tényt: Európa legnagyobb autógyártói, a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz nemcsak a kínai beszállítókkal való partnerségre támaszkodnak, hanem saját gyártókapacitásokat is működtetnek az ázsiai országban. A legnagyobb német autóipari szereplők szerint a vámok akadályozzák a globális versenyképességet és károsítják a logisztikai hálózatokat – érvelt Joó István. Felidézte: a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a vámokat „végzetes jelzésnek” nevezte a globális kereskedelem számára, azzal érvelve, hogy azok Kína részéről megtorláshoz vezethetnek. A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Oliver Blume szintén az iparágat érő károkat hangsúlyozta, mondván, hogy „az esetleges büntetővámok különösen kockázatosak lennének a német autóipar számára,” és „jelentős hátrányokkal kellene szembenézniük a kínai piacon.”Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója is megerősítette a többi iparági vezető kijelentéseit azzal: „teljes illúzió lenne azt hinni, hogy az autóipari világot egymáshoz nem kapcsolódó régiókra oszthatjuk” – sorolta az iparági vezetők véleményét a HIPA vezérigazgatója. „Egyértelmű, hogy az iparág meghatározó szereplői ellenzik az új vámokat. A protekcionizmus helyett az EU-nak egy olyan erőteljes iparpolitikára kellene törekednie, amely elősegíti az innovációt és felgyorsítja a fenntartható elektromos autó ökoszisztéma kialakulását kontinensünkön. Az európai mobilitás jövője az innovációban és az együttműködésben rejlik, nem pedig a vámokban” – fogalmazott a kormánybiztos. Az Európai Bizottság 35,3 százalékig terjedő vámot vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre (BEV), az öt évre szóló intézkedés csütörtökön lépett életbe. A brüsszeli testület szerint a kínai gyártók tisztességtelen állami támogatását kell kiegyenlíteni a gépjárművekre kivetett szokásos 10 százalékos importvámon felül kiszabott védővámmal. |