2013.03.28. 16:44
Drágaságom, jogosítványom
Ahhoz, hogy egy fiatal elkezdje az életét, belépjen a munka világába, szüksége van legalább érettségi vizsgára és használható idegen-nyelv tudásra, továbbá jogosítványra.
Az előbbi kettő az iskolákban megszerezhető tudás, de a jogosítványhoz piaci alapon lehet hozzájutni. Míg az autósok a benzinkutaknál nyögik a literenkénti 430 forint feletti üzemanyagárat, addig az autóvezető-képző iskolák kénytelenek emelni áraikat, ami a jelentkezők számán meglátszik.
A Turbó gépjárművezető-iskola vezetője elmondta, az érdeklődés megcsappanása a drága üzemanyagnak, ezáltal a magasabb képzési költségeknek tudható be, ugyanakkor most kevesebb a 17-18 éves fiatal. Egy B kategóriás jogosítvány megszerzése az orvosi vizsgálatokkal, az elsősegély-tanfolyammal, a kötelező 30 órás vezetéssel (2700-3500 forintos díjjal számolva) és vizsgadíjakkal körülbelül 120-150 ezer forintba kerül, ez sok családnak gondot okoz - mondta Tóth Zoltán.
Nemcsak a személyautósra, hanem a teherkocsis képzésekre is kevesebben jelentkeznek, bár ott a munkaügyi központ is finanszírozhatja a képzést, aminek a költsége több százezer forint. Visszatérve a B kategóriához, Tóth Zoltán szerint egyre kevesebben tudják kifizetni egy összegben a képzést. Vannak, akik részletfizetést kérnek, alkalmanként egy-két óra vezetést fizetnek, vagy a sikeres KRESZ-vizsga után a gyakorlati tanfolyamhoz előbb összegyűjtik a szükséges pénzt.
- Akinek szüksége van a jogosítványra, az előteremti a pénzt, a magas üzemanyagárak általában nem riasztják el a tanulókat, nagyobb gond, hogy a mostani demográfiai mélypont miatt kevesebben jelentkeznek, mint pár éve. Erről Réfi László tapolcai gépjárművezető-oktató beszélt érdeklődésünkre. A hazai oktatók óradíját vannak, akik magasnak tartják, de Ausztriához viszonyítva annak alig negyedéért tartják a gyakorlati oktatást. Előfordulnak olyan tanulók, akik a sikeres KRESZ-vizsga után a gyakorlattal addig várnak, amíg összegyűlik a pénzük a vezetésre, de nem ez a jellemző.
Réfi László megemlítette azt is, hogy ha egy tanulónak azt ajánlja, vegyen további vezetésórákat a sikeres vizsga érdekében, akkor legtöbbször megfogadják tanácsát, mert a sikertelen vizsga utáni újbóli vezetéssel és az újabb vizsgával többet költenek el.
- Nem túl rózsás a helyzet, drága az üzemanyag, a jelentkezők pedig kevesebben vannak - mondta érdeklődésükre a Veszprémi Autós-Motoros Iskola ügyvezetője. Kocsis István a helyzetet érzékeltetve arról beszélt, hogy a három évvel ezelőtti létszámnak körülbelül a harmada jelentkezik képzésre a demográfiai hullámvölgy miatt. Az iskolánál képzett tanulók körülbelül tíz százaléka a sikeres KRESZ-vizsga után nem kezdi meg azonnal a gyakorlati képzést, hanem gyűjti a pénzét. Akadt olyan, akinek a KRESZ-vizsgát újra le kellett tenni, mert meghaladta volna a kétéves türelmi időt a gyakorlati elkezdésének időpontja. Az emelkedő üzemanyagárakat nem lehet teljesen az oktatás díjába beépíteni, mert akkor még kevesebben jelentkeznek, máshol kell spórolni. Sajnos ma, a 100 ezer forint körüli bérekből nagyon sok család nem tudja kigazdálkodni a járművezető-képzés költségeit - tette hozzá. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a motorvezető-képzésre viszont többen jelentkeznek, ennek oka abban keresendő, hogy sokkal olcsóbb fenntartani a motorokat, miközben rövid távon hasonló rugalmasságot és kényelmet nyújtanak.
Kicsi az árkülönbség a benzinkutaknál
A gépkocsivezetők már néhány forintot is szívesen megtakarítanak literenként, annak ellenére, hogy egy átlagos, 50 literes benzintanknál a nyereség pár száz forint. Benzint Balatonfüreden és Veszprémben 424 forintért is tankolhatunk, egy liter 95-ös oktánszámú benzin átlagosan 430 és 438 forintért kapható, a csúcstartó a 444 forintos ár a megyében. A dízel üzemanyag literenként 425 forint a legolcsóbb helyen, és 442 a legdrágább, vagyis kicsi az árkülönbség.