2012.09.07. 06:28
Korosodó járművekkel közlekedik a magyar
Budapest - Az Autós Nagykoalíció a napokban tartott tájékoztatást a hazai gépjárművek állapotáról, s az azokkal összefüggő közlekedési balesetekről, majd európai kitekintést is tettek.
Knezsik István Autós Nagykoalíció elnök elmondta, hogy Németországban, hasonlóan az uniós átlaghoz, a közúti balesetek mintegy 8 százaléka vezethető vissza műszaki okra, miközben ugyanez a szám Magyarországon 1 százalék alatt van. Felmerül a kérdés, lehetséges-e, hogy a magyar gépjármű park műszaki állapota jobb, mint a németé. Vagy inkább a baleset okaként nemigen tüntetik fel a műszaki állapotot a vizsgáló hatóságok.
A szakember szerint az utóbbi feltevés lehet a helytálló, a hazai géppark állomány átlagéletkora már 10 év fölé tolódott. Deák János, az Autós Nagykoalíció szakértője uniós kitekintéssel és konkrét példákkal, valamint Melegh Gábor, az Igazságügyi Szakértői Kamara elnöke a hazai vonatkozások elemzésével foglalkozott részletesebben. Becslések szerint az Európai Unióban az összes közúti baleseti halál 6 százaléka, azaz évente 2000 haláleset és közel 128 ezer személyi sérüléses baleset műszaki hibára vezethető vissza. 2010-ben összesen 35 ezren haltak meg, és 1,6 millióan sérültek meg az EU közútjain.
A felmérések szerint az unió útjain közlekedő gépjárművek 10 százaléka nem felelne meg egy műszaki vizsgán. Hazánkban sem jobb a helyzet, a közúti felmérések azt mutatják, hogy legalább a gépjárművek 20 százaléka közlekedik úgy, hogy vagy műszaki vizsgája, vagy kötelező biztosítása nincs, vagy egyik sem, illetve nemfizetés miatt a finanszírozó vonatta ki a forgalomból.
Azoknak a járműveknek a száma, melyek műszaki okból nem felelnek meg a közúti közlekedés feltételeinek ennél magasabb, erre azonban egyelőre nincs pontos mérési adat. Aki viszont nyitott szemmel jár, rengeteg olyan járművel találkozik, amelynek nem működnek a lámpái, irányjelzője, nem beszélve a műszakilag alkalmatlan járművekről, melyeknek futóműve, fékrendszere nincs olyan műszaki állapotban, hogy a közlekedésben szabályosan részt vehetne – emelték ki. Ahhoz, hogy a műszaki megfelelőség az utakon biztosítható legyen, szükség lenne arra, hogy a gépjárműveket olyan szakszervizekben javíttassák a tulajdonosok, amelyek a munkájukért és a beépített alkatrészek minőségéért garanciát vállalnak. Aki saját hibájából műszaki okra visszavezethető balesetet okoz, a felelősséget vállalnia kell.