Lóerő

2012.02.24. 07:15

Roncsautók országa leszünk?

Veszprém - A hideg téli idő főként az idősebb, már gyengébb műszaki állapotú járműveket tette erősen próbára, amelyekből egyre több fut hazánk útjain. Négy esztendő alatt két évvel emelkedett az eladásra kínált használt autók átlagéletkora, a kilenc évnél idősebb kocsik részaránya pedig a kínálatnak már több mint a felét teszi ki. Megfordítható-e a tendencia?

Zalai Hírlap

- A 2008-tól tartó időszak adatait vizsgálva egyértelműen megállapítható a hazai személyautó-flotta rohamos öregedése. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít - értékeli Magyarország vezető autós portálja adatait Fodor László, a hasznaltauto.hu értékesítési vezetője. 

- Mindez nem meglepetés, ha tudjuk, hogy néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használtautó-import is nagyon visszaesett az elmúlt időszakban.

A teljes személygépkocsi-állomány életkorának átlaga ennél is magasabb, a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi adatai alapján a 12 évhez közelít. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa. Inkább a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel a kocsi használati értéke számára magasabb, mint az ár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adásvétel járulékos költségei (átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi) együttesen több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami már könnyen összemérhető a régi autó teljes vételárával.

Az utolsó féléves adatok alapján kimutatást készítettek a piacon forgó használt autók kor szerinti megoszlásáról és átlagáráról. Ebből látható, hogy jelenleg az egy-hároméves autók piacán jelentős a hiány. A legerősebb kínálat a négy-hatéves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége. Eközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti kocsik között folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: ez már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.

Az állomány öregedését mutatja az is, hogy néhány év alatt a kétévesnél fiatalabb autók részesedése a teljes kínálatból tízről hét százalékra esett vissza, miközben a kilencesztendősnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.

Milyenek a kilátások, megfordulhat-e az öregedés trendje? Fodor László szerint a személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem tudja megállítani a következő egy-két évben.

- Az év elején jelentősen kedvezőbbé váló regisztrációs adó azonban - tovább erősödő forintárfolyam esetén - már idén fellendítheti a minőségi használtautó-behozatalt is, és e két tényező együttesen képes lehet a folyamatot nem csupán lassítani, hanem kedvező esetben akár megfordítani is - vetíti előre Fodor László.


Nálunk tizenkét, Amerikában tizenegy

Kilenc évvel ezelőtt volt a piaci csúcs idehaza, akkor 208 ezer új kocsi kelt el. Azóta évről évre egyre kevesebb autót adnak el a kereskedők. A drasztikus visszaesést 2008-tól számolhatjuk, a gazdasági válság hatására 2010-re érte el a mélypontját a magyar autópiac a 43 496 eladott kocsival. Tavaly némi fellendülés mutatkozott, 1500-zal több kocsi fogyott. A kevesebb új autó miatt a hárommillió jármú átlagéletkora  a KSH adatai szerint  jelentősen nőtt: pár év alatt kilencről csaknem tizenkettőre. Az Amerikai Egyesült Államokban hasonló a helyzet, ott 240 millió kocsi fut az utakon, az átlagéletkoruk rekordot döntöget, 10,8 év. Állítólag azért öregszenek az autók, mert a lakosság túlzottan tart munkahelye elvesztésétől, költségei növekedésétől ahhoz, hogy új kocsi vásárlásán gondolkodjon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!